افزودن یک دکمه برای پاک کردن طرح ترسیمی در جاوا :
در برنامهنویسی جاوا، گاهی اوقات نیاز است که بتوانیم یک طرح ترسیمی را پاک کنیم. برای این کار، میتوانیم یک دکمه اضافه کنیم تا با کلیک بر روی آن، طرح ترسیمی را پاک کنیم.
برای شروع، ابتدا باید یک پنجره جدید ایجاد کنیم. این کار را با استفاده از کلاس JFrame انجام میدهیم. سپس، یک شیء از کلاس JPanel را به پنجره اضافه میکنیم تا بتوانیم در آن طرح ترسیمی را رسم کنیم.
در ادامه، باید یک دکمه ایجاد کنیم. این کار را با استفاده از کلاس JButton انجام میدهیم. برای تعیین عملکرد دکمه، از یک شیء از کلاس ActionListener استفاده میکنیم. این شیء باید دستوراتی را برای پاک کردن طرح ترسیمی در اختیار داشته باشد.
بعد از ایجاد دکمه، باید آن را به پنجره اضافه کنیم تا قابل مشاهده باشد. برای این کار، از متد add() که در کلاس JFrame موجود است، استفاده میکنیم.
در نهایت، طرح ترسیمی را بر روی شیء JPanel رسم میکنیم. برای این کار، از متد paintComponent() که در کلاس JPanel موجود است، استفاده میکنیم. در این متد، میتوانیم دستوراتی برای رسم طرح ترسیمی را بنویسیم.
در کد زیر، یک مثال کامل برای اضافه کردن یک دکمه برای پاک کردن طرح ترسیمی در جاوا آورده شده است:
“`java
import javax.swing.*;
import java.awt.*;
import java.awt.event.ActionEvent;
import java.awt.event.ActionListener;
public class DrawingExample extends JFrame {
private JButton clearButton;
private JPanel drawingPanel;
public DrawingExample() {
// Create a new JFrame
super(“Drawing Example”);
setSize(500, 500);
setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE);
// Create a new JPanel
drawingPanel = new JPanel() {
@Override
protected void paintComponent(Graphics g) {
super.paintComponent(g);
// Draw the shape here
g.setColor(Color.RED);
g.fillRect(100, 100, 200, 200);
}
};
// Create a new JButton
clearButton = new JButton(“Clear”);
clearButton.addActionListener(new ActionListener() {
@Override
public void actionPerformed(ActionEvent e) {
// Clear the drawing
drawingPanel.repaint();
}
});
// Add the button and panel to the JFrame
add(clearButton, BorderLayout.NORTH);
add(drawingPanel, BorderLayout.CENTER);
setVisible(true);
}
public static void main(String[] args) {
new DrawingExample();
}
}
“`
در این مثال، یک پنجره با عنوان “Drawing Example” ایجاد میکنیم و اندازه آن را ۵۰۰ در ۵۰۰ پیکسل میگذاریم. سپس، یک شیء از کلاس JPanel به پنجره اضافه میشود و در آن یک مستطیل قرمز رسم میشود. همچنین، یک دکمه با نام “Clear” ایجاد میشود و با کلیک بر روی آن، طرح ترسیمی پاک میشود.
با اجرای این برنامه، یک پنجره با یک دکمه و یک طرح ترسیمی روی آن نمایش داده میشود. با کلیک بر روی دکمه، طرح ترسیمی پاک میشود و تنها پنجره خالی باقی میماند.