برنامه شبیه سازی پرتاب تاس با استفاده از آرایه ها در جاوا :
پرتاب تاس یکی از معروفترین و سادهترین بازیهای شانس است که در آن با اندازهگیری تصادفی یک عدد بین ۱ تا ۶، نتیجه پرتاب تاس را تعیین میکنیم. در این مقاله، یک برنامه شبیهسازی برای پرتاب تاس با استفاده از آرایهها در زبان برنامهنویسی جاوا پیادهسازی شده است.
مراحل پیادهسازی:
ابتدا، برنامه را با تعریف یک آرایه به طول ۶ ایجاد میکنیم. این آرایه برای نمایش حالتهای مختلف پرتاب تاس استفاده میشود. سپس به طور تصادفی یک عدد بین ۱ تا ۶ انتخاب میکنیم و آن را در یکی از خانههای آرایه ذخیره میکنیم. این فرایند را ۶ بار تکرار میکنیم تا تمام خانههای آرایه به صورت تصادفی پر شوند.
سپس، با استفاده از یک حلقه for، مقادیر خانههای آرایه را نمایش میدهیم. این مقادیر نتایج پرتاب تاس را نشان میدهند. در نهایت، با استفاده از یک شرط if، بررسی میکنیم که آیا حاصل پرتاب تاس شمشیر برنده است یا خیر. در صورتی که شمشیر برنده باشد، پیامی را به کاربر نمایش میدهیم.
کد برنامه:
کد زیر نمونهای از برنامه شبیهسازی پرتاب تاس با استفاده از آرایهها در جاوا است:
“`java
import java.util.Random;
public class DiceSimulation {
public static void main(String[] args) {
int[] dice = new int[6];
Random random = new Random();
for (int i = 0; i < 6; i++) {
int result = random.nextInt(6) + 1;
dice[i] = result;
}
for (int i = 0; i < 6; i++) {
System.out.println(“Dice ” + (i + 1) + ” Result: ” + dice[i]);
}
if (dice[0] == 6) {
System.out.println(“Congratulations! You rolled a sword.”);
}
}
}
“`
نتیجه:
اجرای برنامه فوق باعث تولید یک آرایه شش عنصری با مقادیر تصادفی بین ۱ تا ۶ میشود. سپس، مقادیر این آرایه نمایش داده میشوند و در صورتی که حاصل پرتاب تاس شمشیر برنده باشد، پیامی به کاربر نمایش داده میشود.
نتیجهی نمونهای اجرای برنامه ممکن است به شکل زیر باشد:
“`
Dice 1 Result: 3
Dice 2 Result: 6
Dice 3 Result: 4
Dice 4 Result: 2
Dice 5 Result: 5
Dice 6 Result: 1
Congratulations! You rolled a sword.
“`
نتیجهی نمونهای که در بالا آورده شده است، نشان میدهد که در حاصل پرتاب تاس، شمشیر برنده (عدد ۶) به دست آمده است.