تغییر رنگ ترسیم در شی Graphics با متد Graphics.SetColor در جاوا :
در زبان برنامهنویسی جاوا، برای ترسیم اشکال و تغییر رنگ آنها، از کلاس Graphics استفاده میشود. این کلاس قابلیتهای فراوانی را برای تغییر رنگ ترسیم در اختیار برنامهنویسان قرار میدهد. یکی از روشهای تغییر رنگ ترسیم، استفاده از متد Graphics.SetColor میباشد.
متد SetColor برای تنظیم رنگ ترسیم در شی Graphics استفاده میشود. این متد دو ورودی میگیرد: یک شیء از نوع Color که رنگ جدید را مشخص میکند و شی Graphics که رنگ ترسیم را تغییر میدهد.
برای استفاده از متد SetColor، ابتدا باید یک شیء از نوع Graphics ایجاد کنیم. سپس، با استفاده از متد SetColor رنگ ترسیم را تنظیم میکنیم. در انتها، میتوانیم اشکالی را با استفاده از متدهای ترسیم موجود در کلاس Graphics بر روی شیء Graphics ترسیم کنیم.
در ادامه یک مثال ساده از استفاده از متد SetColor در جاوا آورده شده است:
“`java
import java.awt.Color;
import java.awt.Graphics;
import javax.swing.JFrame;
import javax.swing.JPanel;
public class ColorChangeExample extends JPanel {
@Override
public void paintComponent(Graphics g) {
super.paintComponent(g);
// تنظیم رنگ ترسیم به رنگ قرمز
g.setColor(Color.RED);
// ترسیم مستطیل با رنگ قرمز
g.fillRect(50, 50, 100, 100);
// تنظیم رنگ ترسیم به رنگ آبی
g.setColor(Color.BLUE);
// ترسیم دایره با رنگ آبی
g.fillOval(200, 100, 100, 100);
}
public static void main(String[] args) {
JFrame frame = new JFrame(“Color Change Example”);
frame.setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE);
frame.setSize(400, 300);
frame.add(new ColorChangeExample());
frame.setVisible(true);
}
}
“`
در این مثال، یک شیء از نوع Graphics ایجاد میشود و رنگ ترسیم به رنگ قرمز تنظیم میشود. سپس یک مستطیل با استفاده از متد fillRect رسم میشود. سپس رنگ ترسیم به رنگ آبی تغییر میکند و یک دایره با استفاده از متد fillOval رسم میشود.
با اجرای این کد، یک پنجره با عنوان “Color Change Example” و اندازه 400×300 پیکسل باز میشود و مستطیلی با رنگ قرمز و دایرهای با رنگ آبی در آن نمایش داده میشود.
به کمک متد SetColor در جاوا، برنامهنویسان قادر خواهند بود رنگ ترسیم را به دلخواه تغییر داده و اشکال مختلفی را با رنگهای مختلف ترسیم کنند.