مفهوم متد در پایتون :

متد در پایتون به عنوان یک قسمت اساسی از برنامه‌نویسی شی‌گرا، یک تابع است که به صورت ویژگی‌های یک شیء از کلاس عمل می‌کند. متدها می‌توانند به شیء دسترسی داشته باشند و بتوانند وضعیت شیء را تغییر دهند. در واقع، متدها می‌توانند به صورت عملیاتی بر روی شیء اعمال شوند.

برای تعریف یک متد در پایتون، باید آن را درون تعریف کلاس قرار دهید. متدها به صورت توابع عادی تعریف می‌شوند، با این تفاوت که باید یک پارامتر به نام `self` داشته باشند. این پارامتر `self` به شیء کلاس ارجاع می‌دهد و به این شیء اجازه می‌دهد تا به ویژگی‌های خود دسترسی داشته باشد.

در مثال زیر، یک کلاس ساده به نام `Person` تعریف شده است، که دو ویژگی `name` و `age` را دارد و یک متد به نام `greet` که با استفاده از ویژگی `name` شخص را به شکل یک پیام سلام می‌کند:

“`
class Person:
def __init__(self, name, age):
self.name = name
self.age = age

def greet(self):
print(“سلام، من ” + self.name + ” هستم و ” + str(self.age) + ” سال دارم.”)
“`

حال می‌توانیم یک شیء از این کلاس بسازیم و متد `greet` را روی آن فراخوانی کنیم:

“`
person = Person(“علی”, 25)
person.greet()
“`

این کد خروجی زیر را تولید می‌کند:

“`
سلام، من علی هستم و 25 سال دارم.
“`

همانطور که مشاهده می‌شود، متد `greet` از ویژگی `name` شیء `person` استفاده می‌کند و پیام سلام را با استفاده از آن تولید می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *