آرایه ای از اشکال و ذخیره سازی اشکال مختلف در آن در جاوا :
یکی از ویژگی های قدرتمند زبان برنامه نویسی جاوا ، قابلیت کار با آرایه ها است. آرایه ها در جاوا به عنوان یک ساختار داده ای قدرتمند و محبوب در برنامه نویسی استفاده می شوند. در این مقاله به بررسی روش های ذخیره سازی اشکال مختلف در یک آرایه در جاوا می پردازیم.
در جاوا ، یک آرایه از اشکال می تواند شامل هر نوع شکلی باشد. برای مثال ، در یک برنامه گرافیکی ، ما ممکن است به طور همزمان چندین دایره ، مستطیل و مثلث را نمایش دهیم. برای ذخیره سازی این اشکال در یک آرایه ، ابتدا باید یک کلاس از هر شکل ایجاد کنیم و سپس یک آرایه از اشکال با استفاده از این کلاس ها تعریف کنیم.
به عنوان مثال ، فرض کنید ما دو شکل دایره و مستطیل را در یک آرایه ذخیره کنیم. ابتدا باید یک کلاس شکل ایجاد کنیم که در آن اطلاعات مشترک برای همه اشکال مانند مختصات مرکز و رنگ ذخیره شود. سپس دو کلاس دیگر برای شکل های دایره و مستطیل ایجاد می کنیم که از کلاس شکل ارث بری می کنند و اطلاعات خاص به هر شکل را ذخیره می کنند.
کد زیر نشان می دهد چگونه اشکال را در یک آرایه ذخیره کنیم:
“`java
class Shape {
int x, y;
String color;
}
class Circle extends Shape {
int radius;
}
class Rectangle extends Shape {
int width, height;
}
public class Main {
public static void main(String[] args) {
Shape[] shapes = new Shape[2];
Circle circle = new Circle();
circle.x = 10;
circle.y = 20;
circle.color = “red”;
circle.radius = 5;
Rectangle rectangle = new Rectangle();
rectangle.x = 30;
rectangle.y = 40;
rectangle.color = “blue”;
rectangle.width = 10;
rectangle.height = 20;
shapes[0] = circle;
shapes[1] = rectangle;
for (Shape shape : shapes) {
System.out.println(“x: ” + shape.x + “, y: ” + shape.y + “, color: ” + shape.color);
if (shape instanceof Circle) {
Circle c = (Circle) shape;
System.out.println(“radius: ” + c.radius);
} else if (shape instanceof Rectangle) {
Rectangle r = (Rectangle) shape;
System.out.println(“width: ” + r.width + “, height: ” + r.height);
}
System.out.println(“————“);
}
}
}
“`
با اجرای کد بالا ، خروجی زیر را خواهیم داشت:
“`
x: 10, y: 20, color: red
radius: 5
————
x: 30, y: 40, color: blue
width: 10, height: 20
————
“`
در این کد ، ما ابتدا یک آرایه شکل ایجاد کرده ایم که شامل 2 عنصر است. سپس یک دایره و یک مستطیل ایجاد کرده و مقادیر مربوط به هر شکل را تنظیم می کنیم. سپس این اشکال را به آرایه شکل اضافه می کنیم.
در حلقه آخر ، هر عنصر از آرایه را بررسی می کنیم و مقادیر مشترک بین همه اشکال را نمایش می دهیم. سپس با استفاده از عبارت instanceof ، نوع هر شکل را بررسی می کنیم و مقادیر خاص به هر شکل را نمایش می دهیم.
به این ترتیب ، با استفاده از آرایه ها و ارث بری در جاوا می توانیم اشکال مختلف را در یک آرایه ذخیره کرده و به آنها دسترسی پیدا کنیم. این قابلیت بسیار کاربردی است ، به ویژه در برنامه های گرافیکی و شبیه سازی های علمی.