استفاده از تابع setLookAndFeel برای تغییر ظاهر برنامه ها در جاوا :
تابع setLookAndFeel در زبان برنامه نویسی جاوا از جمله قابلیت های مهم است که برنامه نویسان می توانند برای تغییر ظاهر برنامه های خود استفاده کنند. این تابع به برنامه نویسان اجازه می دهد تا ظاهر برنامه را با استفاده از نماهای گرافیکی مختلفی که در جاوا موجود است تغییر دهند.
وقتی یک برنامه جاوا اجرا می شود، ظاهر آن بر اساس LookAndFeel پیش فرض سیستم عامل است. اما با استفاده از تابع setLookAndFeel، برنامه نویسان می توانند به طور دلخواه ظاهر برنامه را تغییر دهند. این تابع می تواند در هر جای برنامه فراخوانی شود و شامل یک پارامتر رشته ای است که نام LookAndFeel را مشخص می کند.
برای استفاده از تابع setLookAndFeel، باید ابتدا کتابخانه Swing را به برنامه اضافه کنیم. سپس می توانیم از کلاس UIManager برای فراخوانی تابع setLookAndFeel استفاده کنیم. به عنوان مثال، اگر می خواهیم ظاهر برنامه را به Nimbus تغییر دهیم، کد زیر را می توانیم استفاده کنیم:
“`
UIManager.setLookAndFeel(“javax.swing.plaf.nimbus.NimbusLookAndFeel”);
“`
بعد از اجرای این خط کد، ظاهر برنامه با استفاده از Nimbus LookAndFeel تغییر می کند. اما برای استفاده از LookAndFeel های دیگر نیز می توانیم از کدهای مشابه استفاده کنیم. برای مثال، اگر می خواهیم ظاهر برنامه را به Windows LookAndFeel تغییر دهیم، کد زیر را می توانیم استفاده کنیم:
“`
UIManager.setLookAndFeel(“com.sun.java.swing.plaf.windows.WindowsLookAndFeel”);
“`
همچنین، می توانیم از LookAndFeel های سفارشی نیز استفاده کنیم. برای این کار، باید یک کلاس جدید ایجاد کنیم که از LookAndFeel ارث بری کند و متدهای مورد نیاز را پیاده سازی کند. سپس باید از تابع setLookAndFeel برای تنظیم این LookAndFeel استفاده کنیم.
در نهایت، باید توجه داشت که تابع setLookAndFeel باید قبل از ایجاد هر گرافیک در برنامه صدا زده شود. این کار به برنامه اجازه می دهد که از ظاهر تغییر یافته استفاده کند.