استفاده از کنترل Circle برای نمایش یک دایره با رنگ دلخواه در جاوا :
در جاوا، میتوان از کنترل Circle برای نمایش یک دایره با رنگ دلخواه استفاده کرد. این کنترل از کلاس JavaFX به ارث بری شده است و امکاناتی برای تنظیم رنگ، ابعاد و موقعیت دایره را فراهم میکند.
ابتدا باید یک شیء از کنترل Circle ایجاد کنیم. برای این کار، از دستور new Circle() استفاده میکنیم. سپس میتوانیم با استفاده از متدهای مربوطه، رنگ، ابعاد و موقعیت دایره را تنظیم کنیم.
برای تنظیم رنگ دایره، از متد setFill() استفاده میکنیم. برای مثال، برای تنظیم رنگ دایره به قرمز، از دستور circle.setFill(Color.RED) استفاده میکنیم.
برای تنظیم ابعاد دایره، از متد setRadius() استفاده میکنیم. این متد یک پارامتر عددی به عنوان شعاع دایره دریافت میکند. برای مثال، برای تنظیم شعاع دایره به 50 پیکسل، از دستور circle.setRadius(50) استفاده میکنیم.
برای تنظیم موقعیت دایره، از متدهای setCenterX() و setCenterY() استفاده میکنیم. این متدها دو پارامتر عددی به عنوان موقعیت مرکز دایره دریافت میکنند. برای مثال، برای تنظیم موقعیت مرکز دایره به (100، 100) پیکسل، از دستورهای circle.setCenterX(100) و circle.setCenterY(100) استفاده میکنیم.
بعد از تنظیم رنگ، ابعاد و موقعیت دایره، باید این دایره را به یک صحنه (Scene) اضافه کنیم تا قابل نمایش شود. برای این کار، از یک صحنه جدید ایجاد میکنیم و شیء دایره را به آن اضافه میکنیم. سپس این صحنه را به یک صحنه چشمکزن (Stage) اضافه کرده و آن را نمایش میدهیم.
کد زیر نمونهای از استفاده از کنترل Circle در جاوا را نشان میدهد:
“`
import javafx.application.Application;
import javafx.scene.Group;
import javafx.scene.Scene;
import javafx.scene.paint.Color;
import javafx.stage.Stage;
import javafx.scene.shape.Circle;
public class CircleExample extends Application {
@Override
public void start(Stage primaryStage) {
// ایجاد یک دایره
Circle circle = new Circle();
// تنظیم رنگ دایره به قرمز
circle.setFill(Color.RED);
// تنظیم شعاع دایره به 50 پیکسل
circle.setRadius(50);
// تنظیم موقعیت مرکز دایره به (100، 100) پیکسل
circle.setCenterX(100);
circle.setCenterY(100);
// ایجاد یک صحنه جدید
Group root = new Group(circle);
Scene scene = new Scene(root, 300, 200);
// اضافه کردن صحنه به صحنه چشمکزن و نمایش آن
primaryStage.setScene(scene);
primaryStage.show();
}
public static void main(String[] args) {
launch(args);
}
}
“`
در این کد، یک دایره با رنگ قرمز و شعاع 50 پیکسل و موقعیت مرکز (100، 100) پیکسل ایجاد میشود و در یک صحنه قرار داده میشود. سپس این صحنه به یک صحنه چشمکزن اضافه شده و نمایش داده میشود.