افزودن یک دکمه فرمان یا Command Button و پاسخگویی به رویداد آن در جاوا :
دکمه فرمان یا Command Button یک المان گرافیکی است که به کاربر اجازه میدهد تا یک عملیات خاص را در برنامه انجام دهد. در جاوا، میتوانیم از کلاس JButton استفاده کنیم تا یک دکمه فرمان ایجاد کنیم و به رویداد آن پاسخ دهیم.
برای ایجاد یک دکمه فرمان در جاوا، ابتدا یک شیء از کلاس JButton ایجاد میکنیم. سپس متن مورد نظر را برای دکمه مشخص میکنیم و آن را به شیء JButton اختصاص میدهیم. سپس، شیء JButton را به پنل یا فریم اضافه میکنیم تا در برنامه نمایش داده شود.
در مرحله بعد، برای پاسخگویی به رویداد کلیک بر روی دکمه، باید یک شیء از کلاس ActionListener ایجاد کنیم و آن را به دکمه اختصاص دهیم. سپس، یک متد به نام actionPerformed را در کلاس ActionListener پیادهسازی میکنیم تا کد مربوط به عملیاتی که باید در پاسخ به رویداد انجام شود را بنویسیم.
مثال زیر نحوه استفاده از یک دکمه فرمان در جاوا را نشان میدهد:
import javax.swing.*;
import java.awt.event.ActionEvent;
import java.awt.event.ActionListener;
public class CommandButtonExample {
public static void main(String[] args) {
JFrame frame = new JFrame(“Command Button Example”);
JPanel panel = new JPanel();
JButton button = new JButton(“Click me!”);
button.addActionListener(new ActionListener() {
public void actionPerformed(ActionEvent e) {
JOptionPane.showMessageDialog(frame, “Button clicked!”);
}
});
panel.add(button);
frame.add(panel);
frame.setSize(300, 200);
frame.setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE);
frame.setVisible(true);
}
}
در این مثال، یک فریم با عنوان “Command Button Example” ایجاد شده است و یک پنل به آن اضافه میشود. سپس یک دکمه با متن “Click me!” ساخته میشود و به پنل اضافه میشود. در ادامه، یک ActionListener به دکمه اختصاص داده میشود که در صورت کلیک بر روی دکمه، یک پیام با متن “Button clicked!” نمایش داده میشود.
به این ترتیب، با اضافه کردن یک دکمه فرمان و پاسخ دادن به رویداد آن در جاوا، میتوانیم اعمال مختلفی را در برنامه انجام دهیم.