تابع Graphics.DrawRoundRect و Graphics.FillRoundRect برای ترسیم مستطیل گرد گوشه در جاوا :

ترسیم مستطیل گرد گوشه یکی از ابزارهای مهم در برنامه‌نویسی گرافیکی است که به کمک آن می‌توانیم شکل‌های گرد گوشه زیبا و استثنایی ایجاد کنیم. در زبان برنامه‌نویسی جاوا، کلاس Graphics امکانات بسیار زیادی برای ترسیم اشیا و اشکال مختلف فراهم می‌کند. یکی از این امکانات توابع Graphics.DrawRoundRect و Graphics.FillRoundRect است که برای ترسیم و پرکردن مستطیل گرد گوشه در جاوا استفاده می‌شوند.

تابع Graphics.DrawRoundRect به صورت زیر تعریف شده است:

“`
public abstract void DrawRoundRect(int x, int y, int width, int height, int arcWidth, int arcHeight)
“`

پارامتر x و y نقطه شروع مستطیل را تعیین می‌کنند، width و height ابعاد مستطیل را مشخص می‌کنند و پارامترهای arcWidth و arcHeight نیز شعاع گرد گوشه‌ها را تعیین می‌کنند. با استفاده از این تابع، می‌توانیم یک مستطیل گرد گوشه را در مختصات مورد نظر ترسیم کنیم.

تابع Graphics.FillRoundRect همانند تابع DrawRoundRect عمل می‌کند، با این تفاوت که به جای ترسیم مرز مستطیل، آن را پر می‌کند. از این تابع برای ایجاد اشکال گرافیکی پرشده با رنگ استفاده می‌شود.

برای استفاده از توابع Graphics.DrawRoundRect و Graphics.FillRoundRect، ابتدا یک شیء از کلاس Graphics باید ایجاد کنیم و سپس از طریق آن توابع مربوطه را فراخوانی کنیم. برای مثال، می‌توانیم کد زیر را برای ترسیم یک مستطیل گرد گوشه با استفاده از تابع DrawRoundRect در جاوا استفاده کنیم:

“`
import java.awt.Graphics;
import javax.swing.JFrame;
import javax.swing.JPanel;

public class RoundRectExample extends JPanel {

public void paint(Graphics g) {
g.drawRoundRect(50, 50, 200, 100, 20, 20);
}

public static void main(String[] args) {
JFrame frame = new JFrame(“Round Rectangle Example”);
frame.setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE);
frame.add(new RoundRectExample());
frame.setSize(300, 200);
frame.setVisible(true);
}
}
“`

در این کد، یک شیء از کلاس RoundRectExample ایجاد شده است که از کلاس JPanel ارث‌بری می‌کند. در تابع paint این شیء، تابع g.drawRoundRect با پارامترهای مناسب فراخوانی شده است تا یک مستطیل گرد گوشه را در مختصات (50، 50) ترسیم کند. سپس این شیء به یک شیء از کلاس JFrame اضافه شده و اندازه و نمایش آن تنظیم می‌شود.

اگر بخواهیم مستطیل را پر کنیم، می‌توانیم از تابع Graphics.FillRoundRect استفاده کنیم. برای مثال، کد زیر یک مستطیل گرد گوشه را پر می‌کند:

“`
import java.awt.Color;
import java.awt.Graphics;
import javax.swing.JFrame;
import javax.swing.JPanel;

public class FillRoundRectExample extends JPanel {

public void paint(Graphics g) {
g.setColor(Color.BLUE);
g.fillRoundRect(50, 50, 200, 100, 20, 20);
}

public static void main(String[] args) {
JFrame frame = new JFrame(“Fill Round Rectangle Example”);
frame.setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE);
frame.add(new FillRoundRectExample());
frame.setSize(300, 200);
frame.setVisible(true);
}
}
“`

در این کد، تابع g.setColor با استفاده از کلاس Color، رنگ مورد نظر را برای پر کردن مستطیل تعیین می‌کند (در اینجا رنگ آبی استفاده شده است). سپس تابع g.fillRoundRect با پارامترهای مناسب فراخوانی می‌شود تا مستطیل را پر کند.

به کمک توابع Graphics.DrawRoundRect و Graphics.FillRoundRect در جاوا، می‌توانیم به راحتی مستطیل‌های گرد گوشه و دلخواه خود را ترسیم و پر کنیم. این امکانات برنامه‌نویسان را قادر می‌سازد تا اشکال گرافیکی جذابی را به راحتی ایجاد کنند و تجربه کاربری بهتری را برای کاربران خود فراهم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *