دستور If و If/Else برای تصمیم گیری و انشعاب در جاوا :

دستورات If و If/Else دستورات کنترل جریان در زبان برنامه نویسی جاوا هستند که برای تصمیم گیری و انشعاب در برنامه ها استفاده می شوند. این دستورات به برنامه نویس امکان می دهند تا بر اساس شرایط مشخصی، تصمیم بگیرد که چه فعالیتی را انجام دهد.

دستور If به صورت زیر استفاده می شود:

if (شرط) {
// کد اجرا شده در صورت برقراری شرط
}

در این دستور، ابتدا شرطی که بررسی می شود قرار داده می شود. اگر این شرط برقرار باشد، کدهای داخل بلاک if اجرا می شوند. در غیر این صورت، برنامه به سطر بعدی پیش می رود.

مثال:

int x = 5;
if (x > 0) {
System.out.println(“مقدار x مثبت است”);
}

در این مثال، ابتدا مقدار متغیر x برابر با 5 قرار داده شده است. سپس در دستور if، بررسی می شود که آیا x بزرگتر از 0 است یا خیر. اگر بزرگتر باشد، پیام “مقدار x مثبت است” چاپ می شود.

دستور If/Else به صورت زیر استفاده می شود:

if (شرط) {
// کد اجرا شده در صورت برقراری شرط
} else {
// کد اجرا شده در صورت عدم برقراری شرط
}

در این دستور، پس از بررسی شرط در دستور if، در صورتی که شرط برقرار باشد، کدهای داخل بلاک if اجرا می شوند. در غیر این صورت، کدهای داخل بلاک else اجرا می شوند.

مثال:

int x = 5;
if (x > 0) {
System.out.println(“مقدار x مثبت است”);
} else {
System.out.println(“مقدار x منفی یا صفر است”);
}

در این مثال، ابتدا مقدار متغیر x برابر با 5 قرار داده شده است. سپس در دستور if، بررسی می شود که آیا x بزرگتر از 0 است یا خیر. اگر بزرگتر باشد، پیام “مقدار x مثبت است” چاپ می شود. در غیر این صورت، پیام “مقدار x منفی یا صفر است” چاپ می شود.

دستورات If و If/Else به برنامه نویس امکان می دهند تا بر اساس شرایط مشخصی، تصمیم بگیرد که کدام بلاک را اجرا کند. این دستورات بسیار مهم و قدرتمند هستند و در برنامه نویسی جاوا به طور گسترده ای استفاده می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *