دستور While برای پیاده سازی حلقه های تکرار محدود و نامحدود در جاوا :

دستور While در زبان برنامه‌نویسی جاوا برای پیاده‌سازی حلقه‌های تکرار محدود و نامحدود استفاده می‌شود. این دستور به صورت یک عبارت شرطی اجرا می‌شود و تا زمانی که شرط درست باشد، بلافاصله بعد از اجرای بدنه حلقه، به ابتدای آن برمی‌گردد.

ساختار دقیق دستور While در جاوا به صورت زیر است:

“`
while (شرط) {
// بدنه حلقه
}
“`

در این ساختار، شرط یک عبارت منطقی است که قبل از هر بار اجرای بدنه حلقه بررسی می‌شود. اگر شرط درست باشد، بدنه حلقه اجرا می‌شود و پس از اجرای آن، به ابتدای حلقه بازگشت داده می‌شود. این فرآیند تا زمانی که شرط نادرست شود، ادامه می‌یابد و حلقه به پایان نمی‌رسد.

برای مفهوم بهتر دستور While، به مثال‌های زیر می‌توان اشاره کرد:

مثال ۱:

“`
int i = 1;
while (i <= 5) {
System.out.println(i);
i++;
}
“`

در این مثال، یک متغیر i با مقدار ۱ ایجاد می‌شود. سپس دستور While اجرا می‌شود. شرط i <= 5 بررسی می‌شود و در این حالت درست است. بنابراین، بدنه حلقه اجرا می‌شود و مقدار i در خروجی چاپ می‌شود. سپس مقدار i یک واحد افزایش می‌یابد و به ابتدای حلقه بازگشت می‌کند. این فرآیند تا زمانی که شرط i <= 5 نادرست شود ادامه دارد. در نهایت، مقادیر ۱ تا ۵ در خروجی چاپ می‌شوند.

مثال ۲:

“`
int randomNum;
while (true) {
randomNum = (int) (Math.random() * 100);
System.out.println(randomNum);
if (randomNum == 0) {
break;
}
}
“`

در این مثال، یک متغیر randomNum تعریف می‌شود و به شکل تصادفی مقداردهی می‌شود. سپس دستور While اجرا می‌شود. در این حالت، شرط true است، بنابراین بدنه حلقه همواره اجرا می‌شود. در هر دور از حلقه، یک عدد تصادفی بین ۰ تا ۹۹ تولید و در خروجی چاپ می‌شود. اگر عدد تصادفی برابر با ۰ باشد، دستور break اجرا می‌شود و حلقه به پایان می‌رسد.

به کمک دستور While، می‌توان حلقه‌های تکرار محدود و نامحدود را در جاوا پیاده‌سازی کرد. البته برای جلوگیری از گیر کردن در یک حلقه نامحدود، باید از دستور break استفاده کرد تا حلقه به صورت اجباری متوقف شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *