دیجیتال مارکتینگ چیست و چه کاربردی دارد؟ دیجیتال مارکتینگ به انگلیسی marketing digital یا به بیانی دیگر بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی سنتی ( بازاریابی بدون استفاده از ابزارها و کانال‌های دیجیتال ) قرار دارد و به هرگونه‌ بازاریابی محصولات و خدمات اطلاق می گردد که از طریق دستگاه‌های الکترونیکی و فضای مجازی انجام می شود. از مهم ترین ابزارها و کانال های بازاریابی اینترنتی که مورد استفاده دیجیتال مارکترها قرار می گیرند می توان به بازاریابی محتوا، بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات کلیکی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی محتوایی، افیلیت مارکتینگ، بازاریابی موبایلی و … اشاره داشت.

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

دیجیتال مارکتینگ فرآیند بازاریابی و تبلیغات یک شغل ، فرد ، محصول یا خدمات است که با استفاده از وسایل الکترونیکی و فناوری های دیجیتال صورت می پذیرد. کسب و کارها برای ارتباط با مشتریان فعلی و آینده خود ، از مجراهای دیجیتالی مانند موتورهای جستجو ، شبکه های اجتماعی ، ایمیل ، سایت ها و سایر سرویس های مجازی بهره می گیرند ، بنابراین می توان گفت تمام این تلاش ها و حتی تلاش های بیشتر از آن که به صورت آنلاین و یا آفلاین و با استفاده از وسایل الکترونیکی در راستای جذب مشتری صورت می پذیرند ، دیجیتال مارکتینگ نامیده می شود.

همچنین می توان گفت هر شیوه بازاریابی که با بازخورد مشتری یا تعامل دو طرفه بین شرکت و مشتری همراه باشد و در مسیر ایجاد و تداوم این ارتباط وسایل الکترونیکی نقش داشته باشند ، دیجیتال مارکتینگ است. به بیان ساده تر بازاریابی اینترنتی استفاده از اینترنت ، دستگاه های تلفن همراه ، شبکه های اجتماعی ، موتورهای جستجوگر و سایر کانال ها برای دستیابی به مشتریان است. همچنین برخی از کارشناسان بازاریابی ، دیجیتال مارکتینگ را یک شیوه نوین جهت نزدیک شدن به مشتری و روشی جدید برای درک چگونگی رفتار مشتریان در مقایسه با بازاریابی سنتی می دانند. چرا که معتقدند بازاریابی اینترنتی جامعه هدف مشخصی دارد و به صورت تعاملی با آن ها در ارتباط است لذا می تواند اطلاعات دقیق تری را ارائه نماید.

تاریخچه دیجیتال مارکتینگ ؟

دیجیتال مارکتینگ به عنوان یک واژه تقریبا از اوایل سال 2000 میلادی در میان جوامع مصطلح شد اما پیشینه انجام فرآیندهای مرتبط با بازاریابی اینترنتی به بسیار سال پیشتر از این باز می گردد.

در سال 1896 از طریق انتقال عمومی سیگنال های بیسیم وسیله ای به اسم رادیو اختراع شد. تقریبا 10 سالی طول می کشد تا رادیو جای خود را در میان آحاد جامعه باز نماید اما طبیعتا بیشتر از این طول نمی کشد که انسان ها دریابند می توانند از طریق رادیو به تبلیغ محصولات خود بپردازند. اولین پخش زنده رادیویی با اجرای یک اپرا آغاز شد ، حدس بزنید که مردم بعد از آن چه کاری انجام دادند؟ آن ها بلیط های نمایش را خریداری کردند! استراتژی بازاریابی اینترنتی متولد شد.

کاربردهای دیجیتال مارکتینگ :

در بخش قبلی به تعریف بازاریابی اینترنتی، ابزارها و کانال های مورد استفاده در آن پرداختیم در ادامه قصد داریم به کاربردهای بازاریابی اینترنتی بپردازیم. از مهم ترین این کاربردها می توان به در دسترس بودن دستگاه های دیجیتال در میان عموم افراد جامعه و ایجاد ارتباط مستقیم میان شرکت با مخاطب اشاره داشت. دومین کاربرد سرعت بالای دسترسی به مخاطب از طریق دستگاه های دیجیتال اعم از تلفن همراه، کامپیوتر شخصی، تبلت و … می باشد که از مهم ترین تمایزهای میان تبلیغات آنلاین و سنتی به شمار می رود. از دیگر کاربردهای دیجیتال مارکتینگ می توان به توانایی آنالیز و تحلیل داده های که به صورت مستقیم از کاربران به دست می آید، اشاره داشت. همچنین می توان به هر زمان از شبانه روز در دسترس بودن ابزارها و کانال های دیجیتال، توانایی مدیریت کردن بهتر کمپین ها و هزینه های مرتبط با آن اشاره داشت.

انواع دیجیتال مارکتینگ ؟

بازاریابی : بازاریابی محتوایی ، بازاریابی ایمیلی ، بازاریابی موتور جستجو ، بازاریابی شبکه های اجتماعی ، بازاریابی تلفنی ، بازاریابی پیامکی ، بازاریابی موبایل ، بازاریابی اتوماتیک ، بازاریابی عصبی ، بازاریابی وابسته ، بازاریابی چریکی ، بازاریابی ویروسی ، بازاریابی محصول ، بازاریابی خدمات و …

تبلیغات : تبلیغات پیامکی ، تبلیغات کلیکی ، تبلیغات بنری ، تبلیغات نوتیفیکیشن ، تبلیغات شبکه های اجتماعی ، تبلیغات گوگل ادز ، تبلیغات بینگ و …

طراحی و توسعه : طراحی سایت ،  ایجاد کانال های مجازی ، سئو و بهینه سازی سایت و …

سایر موضوعات مرتبط : تجارت الکترونیک ، شبکه های اجتماعی ، برندینگ ، هک رشد ، آنالیز وب ، وبلاگ نویسی و …

تفاوت وب مارکتینگ با دیجیتال مارکتینگ ؟

وب مارکتینگ تبلیغاتی است که فقط در اینترنت انجام می شود ، در حالی که دیجیتال مارکتینگ می تواند روی سکوی مترو ، یک بازی ویدیویی یا از طریق دستگاه های تلفن همراه و همچنین برنامه تلفن های هوشمند یعنی اپیلیکیشن ها نیز انجام شود.

مزایای دیجیتال مارکتینگ چیست؟

  1. با صرف نظر از بزرگ یا کوچک بودن سازمان امکان فعالیت در آن وجود دارد.
  2. برقراری ارتباط با مخاطب از طریق ابزارهای دیجیتال راحت تر است.
  3. هزینه بازاریابی و تبلیغات آنلاین در مقابل شیوه سنتی آن بسیار کمتر است
  4. آنالیز داده های به دست آمده از آمارهای فروش جزئیات سهم بازار را مشخص می نماید.
  5. میزان بازگشت سرمایه در بازاریابی دیجیتال بسیار بیشتر است.

چالش های دیجیتال مارکتینگ ؟

دیجیتال مارکتینگ چالش های ویژه ای را برای مشاغل مرتبط با خود به وجود آورده است. شبکه های دیجیتال به سرعت در حال گسترش هستند ، و دیجیتال مارکترها باید از نحوه کار این شبکه ها ، نحوه استفاده کاربران از آن ها و همچنین شیوه استفاده از این شبکه ها برای بازاریابی محصولات و خدمات خود به طور کامل آگاهی پیدا نمایند. علاوه بر این ، جلب توجه مخاطبان نیز به مرور دشوارتر شده است ، زیرا کاربران به طور گسترده ای از شبکه های رقیبان استقبال می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *