رویداد MousePressed در جاوا :
رویداد MousePressed یکی از رویدادهای مهم در برنامهنویسی جاوا است که وقتی کاربر دکمه ماوس را فشار میدهد، فراخوانی میشود. این رویداد میتواند برای انواع کاربردها مفید واقع شود، مانند تغییر حالت یک المان گرافیکی در برنامه یا اجرای یک عملکرد خاص.
رویداد MousePressed در جاوا در کلاسی به نام MouseListener تعریف شده است. این کلاس شامل چهار متد است: MousePressed ، MouseReleased ، MouseClicked و MouseEntered. با استفاده از این متدها میتوانید عملکرد مورد نظر خود را در پاسخ به رویدادهای ماوس کنترل کنید.
برای استفاده از رویداد MousePressed در جاوا، ابتدا باید یک شئ از کلاس MouseListener ایجاد کنید و متدهای آن را پیادهسازی کنید. سپس باید این شئ را به المانی که میخواهید رویداد MousePressed بر روی آن فعال شود، اضافه کنید.
در زیر یک مثال ساده برای نحوه استفاده از رویداد MousePressed در جاوا آورده شده است:
“`java
import java.awt.*;
import java.awt.event.*;
public class MousePressedExample extends Frame implements MouseListener {
public MousePressedExample() {
addMouseListener(this);
setSize(300, 300);
setVisible(true);
}
public void mouseClicked(MouseEvent e) {
System.out.println(“Mouse Clicked”);
}
public void mouseEntered(MouseEvent e) {
System.out.println(“Mouse Entered”);
}
public void mouseExited(MouseEvent e) {
System.out.println(“Mouse Exited”);
}
public void mousePressed(MouseEvent e) {
System.out.println(“Mouse Pressed”);
}
public void mouseReleased(MouseEvent e) {
System.out.println(“Mouse Released”);
}
public static void main(String[] args) {
new MousePressedExample();
}
}
“`
در این مثال، یک کلاس به نام MousePressedExample ایجاد شده است که از کلاس Frame ارثبری میکند و همچنین MouseListener را پیادهسازی میکند. در constructor این کلاس، رویداد MousePressed به المان فریم اضافه شده است. سپس برای هر یک از متدهای MouseListener یک پیادهسازی ساده انجام شده است که در هربار فراخوانی متد، یک پیام در خروجی نمایش داده میشود.
هنگامی که این برنامه اجرا میشود، هر بار که کاربر دکمه ماوس را فشار میدهد، پیام “Mouse Pressed” در خروجی نمایش داده میشود.