علیت در مکانیک کلاسیک و کوانتومی با هم چه تفاوتی دارند؟ آیا مفهوم علیت در سطح اتمی با سطح زیر اتمی یکسان است؟ در این مقاله سعی داریم تا با تعریف علیت کلاسیک و کوانتومی و شرح تفاوت های موجود میان آنها یکی از مهم ترین مسائل قابل بحث میان فلسفه و علم فیزیک را شرح دهیم. چرا که با قطعیت می توان اذعان داشت که عدم درک این تفاوت، موجب نقص در یادگیری مفاهیم علم فیزیک خواهد شد.

هر وجودی از آن جهت که وجود دارد یک معلول است. یعنی حتما یک علتی دارد (تسلسل و دور، محال است). علیت یعنی هر حادثه یا رویدادی اعم از فیزیکی و غیر فیزیکی، علتی دارد. علت خود به دو بخش علت فلسفی و علت تجربی تقسیم بندی می شود. علت تجربی نیز به دو بخش علیت کلاسیک ( فیزیک کلاسیک ) و علیت کوانتومی ( فیزیک مدرن ) بخش بندی می گردد. در ادامه هر کدام را به تفضیل شرح خواهیم داد.

علیت در مکانیک کلاسیک و کوانتومی با هم چه تفاوتی دارند؟

علیت در فیزیک کلاسیک ( سطح اتمی ) صادق است.چرا که در فیزیک کلاسیک اگر شرایط اولیه را داشته باشیم با قطعیت می توانیم بگوییم بعدا چه اتفاقی می افتد، یعنی هر معلولی، علتی دارد. با این وجود علیت در ابعاد ریز ( سطح زیر اتمی ) و در مکانیک کوانتومی حاکم نیست زیرا در سطح زیر اتمی هیچ قطعیتی وجود ندارد. چرا که در فیزیک مدرن با احتمال حضور ذرات مواجه هستیم لذا به طور همزمان برای یک علت، چندین معلول وجود دارد.

بنابراین اینطور می توان نتیجه گرفت که با وجود مشکل عدم وجود علیت در ابعاد ریز ( سطح زیر اتمی و مکانیک کوانتومی )، نه می توانیم علیت ماکروسکوپیک را حذف کنیم و نه می توانیم احتمال کوانتومی را نادیده بگیریم. لذا علیت در سطح اتمی و فیزیک کلاسیک قابل لمس و درک است.

2 فکر در مورد “ علیت در مکانیک کلاسیک و کوانتومی

  1. ابپ عباس گفت:

    اصلا علیت فلسفی را متوجه نشدید
    هیچ ربطی به علت فیزیکیکلاسیک ندارد
    علت هستی بخش یعنی وجود دهنده
    وجود دهنده قابل پیش بینی نیست

    1. درود، دوست عزیز
      ممنون از این که نظرت را با ما به اشتراک گذاشتی
      لطفا توچه داشته باش که در این مقاله هیچ اشاره ای به علیت فلسفی نشده و صرفا در مورد علیت کلاسیک و مدرن در فیزیک بحث شده
      اگر علاقه مند باشی می توانی با مطالعه مقالات بخش پیدایش کیهان سایت در مورد علیت فلسفی، تشابه ها و تفاوت هاش با علیت های فیزیکی اطلاعات بیشتری به دست آوری
      سبز باشی و مانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *