پیاده سازی برنامه پرتاب تاس شش وجهی و محاسبه احتمالات آن در جاوا :

تاس شش وجهی یک ابزار شناخته شده در ریاضیات و آمار است که برای شبیه سازی و محاسبه احتمالات رویدادها استفاده می شود. در این برنامه، ما قصد داریم یک برنامه ساده را پیاده سازی کنیم که به ما این امکان را می دهد تا احتمالات پرتاب تاس شش وجهی را محاسبه کنیم.

ابتدا باید یک کلاس به نام “Dice” را ایجاد کنیم که ویژگی ها و عملیات مربوط به تاس را پیاده سازی کند. این کلاس شامل یک ویژگی با نام “numOfSides” است که تعداد وجه های تاس را نشان می دهد و یک متد به نام “roll” که تصادفی یک عدد بین ۱ تا تعداد وجه ها را تولید می کند.

کد این کلاس به صورت زیر خواهد بود:

public class Dice {
private int numOfSides;

public Dice(int numOfSides) {
this.numOfSides = numOfSides;
}

public int roll() {
return (int) (Math.random() * numOfSides) + 1;
}
}

حالا ما می توانیم یک شی از این کلاس را ایجاد کنیم و از آن برای پرتاب تاس استفاده کنیم. برای محاسبه احتمالات، ما باید تعداد مرتبه هایی که می خواهیم تاس را بیندازیم را مشخص کنیم و در هر مرتبه، نتیجه را ذخیره کنیم. سپس تعداد مواردی که نتیجه پرتاب شش بود را به تعداد کل مرتبه ها تقسیم کنیم تا احتمال پرتاب شش را محاسبه کنیم.

کد برنامه کامل به صورت زیر خواهد بود:

public class Main {
public static void main(String[] args) {
int numOfThrows = 1000000;
int numOfSides = 6;
int numOfSixes = 0;

Dice dice = new Dice(numOfSides);

for (int i = 0; i < numOfThrows; i++) {
int result = dice.roll();
if (result == 6) {
numOfSixes++;
}
}

double probability = (double) numOfSixes / numOfThrows;

System.out.println(“The probability of rolling a six is: ” + probability);
}
}

در این برنامه، ما یک متغیر به نام “numOfThrows” تعریف کرده ایم که تعداد مرتبه هایی که می خواهیم تاس را بیندازیم را نشان می دهد. همچنین یک متغیر به نام “numOfSixes” تعریف کرده ایم که تعداد پرتاب هایی که نتیجه آن ها شش بود را نشان می دهد.

سپس یک شی از کلاس “Dice” را با تعداد وجه های تاس تعریف شده ایجاد می کنیم و در هر مرتبه، تاس را پرتاب می کنیم. اگر نتیجه پرتاب شش بود، تعداد “numOfSixes” را یک واحد افزایش می دهیم.

در نهایت، احتمال پرتاب شش را با تقسیم تعداد پرتاب هایی که نتیجه آن شش بود بر تعداد کل مرتبه ها محاسبه می کنیم و نتیجه را چاپ می کنیم.

این برنامه به ما این امکان را می دهد تا احتمال پرتاب شش در تاس شش وجهی را محاسبه کنیم. با تغییر تعداد مرتبه ها یا تعداد وجه ها، می توانیم احتمالات دیگری را نیز محاسبه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *