کلاس Random برای تولید و ترسیم اشکال تصادفی در جاوا :
در برنامه نویسی جاوا، کلاس Random امکان تولید اعداد تصادفی را فراهم میکند. این کلاس قابلیتهای مختلفی برای تولید اعداد تصادفی دارد که میتوان از آنها برای ترسیم اشکال تصادفی نیز استفاده کرد.
یکی از روشهای استفاده از کلاس Random برای تولید اعداد تصادفی، استفاده از متد nextInt() است. این متد یک عدد صحیح تصادفی در بازهی مشخص شده را تولید میکند. برای مثال، برای تولید یک عدد تصادفی بین 0 تا 10 میتوان از کد زیر استفاده کرد:
Random rand = new Random();
int randomNumber = rand.nextInt(11);
در این کد، ابتدا یک شیء از کلاس Random با نام rand ایجاد میشود. سپس با استفاده از متد nextInt(11)، یک عدد تصادفی بین 0 تا 10 (شامل 0 و 10) تولید میشود و در متغیر randomNumber قرار میگیرد.
با استفاده از اعداد تصادفی تولید شده، میتوان اشکال تصادفی نیز ترسیم کرد. برای مثال، میتوان یک برنامه ساده برای ترسیم نقاط تصادفی روی یک صفحه از طریق کتابخانهی AWT نوشت. کد زیر یک مثال ساده برای ترسیم 100 نقطه تصادفی را نشان میدهد:
import java.awt.*;
import java.util.Random;
public class RandomShapes {
public static void main(String[] args) {
DrawingPanel panel = new DrawingPanel(400, 400);
Graphics g = panel.getGraphics();
Random rand = new Random();
for (int i = 0; i < 100; i++) {
int x = rand.nextInt(400);
int y = rand.nextInt(400);
g.fillOval(x, y, 10, 10);
}
}
}
در این کد، ابتدا یک شیء از کلاس DrawingPanel با اندازهی 400×400 ایجاد میشود. سپس با استفاده از متد getGraphics()، یک شیء از کلاس Graphics برای ترسیم در پنل ایجاد میشود.
سپس یک شیء از کلاس Random با نام rand ایجاد میشود. در حلقهی for، برای 100 بار، دو عدد تصادفی برای مختصات x و y تولید میشود و یک دایره با اندازهی 10×10 در مختصات تولید شده ترسیم میشود.
با اجرای کد، صفحهای با ابعاد 400×400 و 100 نقطه تصادفی روی آن ترسیم میشود.
در این مثال، فقط از متد nextInt() برای تولید اعداد صحیح تصادفی استفاده شده است. اما کلاس Random قابلیتهای دیگری نیز دارد مانند تولید اعداد حقیقی تصادفی با استفاده از متد nextDouble() و تولید اعداد بولی تصادفی با استفاده از متد nextBoolean().
با استفاده از این قابلیتها، میتوان برنامههایی با پیچیدگی بیشتر برای ترسیم اشکال تصادفی نوشت. نوشتن چنین برنامههایی به نوعی از هنر برنامهنویسی تصادفی به حساب میآید که برنامهنویسان میتوانند با استفاده از کلاس Random، ایدههای جالب و خلاقانهای برای ترسیم اشکال تصادفی پیادهسازی کنند.