ارث بری از کلاس Shape برای تعریف کلاس دایره یا Circle در جاوا :
کلاس Shape یک کلاس پایه در زبان برنامه نویسی جاوا است که مشخصات شکل هندسی را توصیف می کند. یکی از کلاس هایی که می توان از کلاس Shape ارث بری کرد، کلاس Circle است. در این مقاله، به توضیح ارث بری از کلاس Shape برای تعریف کلاس دایره یا Circle در جاوا می پردازیم.
کلاس Shape شامل ویژگی های مشترک همه اشکال هندسی مانند طول، عرض، رنگ و متدهایی برای محاسبه مساحت و محیط است. ارث بری به ما اجازه می دهد که ویژگی ها و متدهای کلاس Shape را برای تعریف کلاس Circle استفاده کنیم، به این معنی که کلاس Circle همه ویژگی ها و متدهای کلاس Shape را به ارث می برد و می تواند ویژگی ها و متدهای خود را نیز تعریف کند.
برای تعریف کلاس Circle، ابتدا باید کلاس Circle را به صورت زیر تعریف کنیم:
public class Circle extends Shape {
private double radius;
public Circle(double radius) {
this.radius = radius;
}
}
در این تعریف، کلاس Circle از کلاس Shape ارث برده است و یک ویژگی جدید به نام radius دارد. این ویژگی نشان دهنده شعاع دایره است. همچنین، یک سازنده (constructor) نیز تعریف شده است که مقدار شعاع را به عنوان ورودی دریافت می کند و آن را به ویژگی radius متصل می کند.
حالا می توانیم متدهایی را برای کلاس Circle تعریف کنیم که از متدهای کلاس Shape نیز استفاده کنند. به عنوان مثال، برای محاسبه مساحت و محیط دایره، می توانیم متدهای زیر را به کلاس Circle اضافه کنیم:
public double calculateArea() {
return Math.PI * Math.pow(radius, 2);
}
public double calculatePerimeter() {
return 2 * Math.PI * radius;
}
در این متدها، از ویژگی radius کلاس Circle استفاده شده است تا محاسبه های لازم برای مساحت و محیط دایره انجام شود.
با استفاده از ارث بری از کلاس Shape، ما توانستیم کلاس Circle را به صورتی تعریف کنیم که از ویژگی ها و متدهای کلاس Shape استفاده کند و همچنین ویژگی ها و متدهای خود را نیز تعریف کند. این امکان به ما می دهد که کد را به صورت سازمان یافته تر و قابل گسترش تر نوشته و استفاده مجدد از کد را بهبود بخشیم.