تئوری همه چیز :

کیهان را قانون های دانشیک اداره می کند و رفتار آن قابل مدل سازی است لذا نخستین  نیروی که به زبان ریاضی تعریف شد ،گرانش بود . بعد از آن نیروهای الکتریک و مغناطیسی شناسایی شدند.

 

اینیشن نشان داد همانند مفهوم سکون نیوتن ، زمان نیز نمی تواند مطلق باشد، پس  نتیجه گرفت زمان و فضا در هم تنیده اند .بعدها اینیشتن در نسبیت عام خود به تخت نبودن فضا – زمان و خمیدگی آن بر اثر توده و انرژی درونی اشاره داشت، که عامل آن را گرانش  می دانست.

 

نیرو های شناخته شده در طبیعت به چهار دسته ،گرانش ،الکترومغناطیس ،نیروی هسته ای کم توان و نیروی هسته ای پرتوان تقسیم می شود.

 

برپایه الکترودینامیک کوانتومی ، همه میان کنش های میان ذره های باردار بر پایه تبدیل فوتون صورت می پذیرد .الکترودینامیک اولین نیرو بود که به آن در کوانتوم پرداخته شد بعدها با موفقیت بازبهنجارسازی ( تفریق مقدارهای که بی نهایت و منفی هستند ) تلاش هایی برای یافتن میدان کوانتومی که سه نیروی دیگر طبیعت را توصیف کند ،انجام پذیرفت.

 

تئوری بزرگ یکپارچه که ترکیبی از نیروهای کم توان ،الکترومغناطیس و پرتوان بود از طریق شواهد تجربی قابل استناد نبود تا این که تئوری ویژه ای به نام ،مدل استاندارد معرفی شد که ترکیب نیروی الکترو کم توان  و رنگ پویایی کوانتومی است با این تفاوت که نیروهای الکترو کم توان و نیروهای پر توان جداگانه کنش می کنند .اما باید به این نکته توجه داشت که مدل استاندارد ،مدل خوبی نیست زیرا جدا از یکپارچه نکردن الکترو کم توان و پر توان ،شامل گرانش هم نمی شود.

 

دلیل پیدا نشدن یک تئور یکپارچه به اصل عدم قطعیت و ناتوانی در اندازه گیری همزمان دو رویداد باز می گردد که پیامد مهم آن  عدم وجود فضا تهی( هر دو ارزش میدان و نرخ تغییر یک میدان، صفر باشد) است.

 

تئوری ابرهمدمانی به این اشاره دارد که ذره های ماده و ذره های نیرو  و در نتیجه نیرو و ماده ، به راستی تنها دوچهره از یک چیز هستند .انگاره ابرهمدمانی ،کلید آفرینش ابر گرانش بود که مفهوم آن بعد از مطرح شدن تئوری ریسمان ،نمود پیدا کرد.

 

برپایه تئوری ریسمان ،ذره ها نقطه نیستند بلکه ریختارهایی از لرزش هستند که درازا دارند اما پهنا و بلندا ندارند . تئوری پردازان ریسمانی ، معتقدند پنج تئوری مختلف ریسمان و ابرگرانش تنها تخمین های متفاوتی از یک تئوری بنیادی تر هستند ،که هر کدام در شرایط متفاوت اعتبار دارند و آن تئوری – ام خوانده می شوند.

 

همچنین شیوه چنبره شدن بعدهای فضا درونی ،قانون های هویدای طبیعت را تعیین می کنند . بنابراین تئوری – ام ،بسته به چگونگی چنبره شدن فضا درونی ،اجازه وجود کیهان های گوناگون با قانون های متفاوت را می دهد.

 

در ادامه این مقاله مطالعه نمایید :

متن مقاله تئوری همه چیز ارائه شده در بالا خلاصه ای فصل پنجم کتاب طرح بزرگ هاوکینگ می باشد. اگر علاقه مند هستید به صورت مفصل تر و با جزئیات بیشتر این بخش را مطالعه نمایید می توانید از مقالات زیر استفاده نمایید، در غیر این صورت برای مطالعه بخش بعدی می توانید از لینک زیر استفاده نمایید :

گزینش کیهان ما

 

قوانین نسبیت انیشتن

قوانین نسبیت انیشتن

قوانین نسبیت انیشتن : اینیشتن این فرض ساده را مطرح کرد که قانون های فیزیک و به ویژه سرعت نور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *