جهان بی روح :

تا این جا سعی  کردیم به کمک آن چه گفته بودیم ، به بررسی علمی بودن یا نبودن تئوری – ام در پرتو مکانیک کوانتوم بپردازیم . اما در ادامه به خلاء های علمی  و کمتر بحث شده کتاب  طرح بزرگ ،این بار به شکل دقیق تر و مفصل تر خواهیم پرداخت.

هاوکینگ در کتاب طرح بزرگ نوشته است :ارسطو نیز مفهوم اتم ها را نپذیرفت زیرا نمی توانست قبول کند که انسانها از چیزهای بی روح و بی جان ساخته شده اند.یعنی از دیدگاه هاوکینگ ذرات سازنده جهان هستی بی روح و بی جان هستند.

اما در ساده ترین قانون های دانشیک  نیز بی روح بودن ذرات رد شده است.مثلا در مغناطیس: عملا تمام پدیده های فیزیکی از قبیل نور، ماهیت الکتریکی دارند!ماهیت الکتریکی ذرات نیز باعث برهم کنش ذرات نسبت به هم می شود و باعث می شود ذرات همدیگر را جذب و یا دفع کنند اگر ذرات بی روح و بی جان بودند امکان نداشت بتوانند بر هم تاثیر گذار باشند.

به جز امواج الکترو مغناطیسی سایر ذرات نیز دارای ماهیت دوگانه هستند  لذا دیدگاه بی روح بودن ذرات از دیدگاه فیزیک کوانتم نیز  کلا مردود است!روبرت لانزا یک  با  آزمایش هایی که بروی رفتار ذرات تحت عنوان آزمایش دو شکاف انجام داد ،مشاهده کرد که ذرات در مقاطعی از زمان که تحت مشاهده قرار می گیرند سعی می کنند که خود را مخفی نگه دارند و به شکل روح مانند در می آورند و در کثری از ثانیه می تواننددر چندین نقطه باشند  و در حالت عادی به شکل جسم هستند!حال سوالی این است ،اگر این ذرات روح ندارند چگونه وقتی با چشم مسلح مورد مشاهده قرار می گیرند خود را مخفی می کنند؟

در این راستا همچنین می توان به دیدگاه پائولی که از اصل مکملیت نشات گرفته بود نیز اشاره کرد .پائولی ماده و روح را دو غنصر بنیادی و مکمل واقعیت می دانست . از نظر او امکان ندارد بتوانیم پدیده های روحی را بر اساس یک نظریه مربوط به ماده،توضیح دهیم . روح و جسم روی هم یک شیء کامل می سازند که در آن رابطه این دو غنصر مثل رابطه x  و px  ( در مکانیک کوانتومی ) است .یعنی هر دو غنصر به عنوان عناصر مختلف یک کل (واقعیت )مورد نیازند.

علاوه بر آن یک دانشمند ژاپنی به اسم آقای ماسارو ایموتو (Masaru Emoto) آزمایشات عجیبی روی مولکول های آب انجام داده است که مولکول های آب در برابر کلمات از خود تغیر شکل می دهند و در برابر کلماتی که کلمات زشت محسوب می شوند کریستال های آب بصورت زشتی در می آیند و در برابر کلماتی که مفاهیم زیبایی دارد و به آنها القا می شود اشکال زیباییی به خود می گیرند . اگر ذرات آب دارای روح نسیتند چگونه در برابر کلمات از خود واکنش نشان می دهند؟

چند مورد دیگر را که می توانند موید وجود روح باشند را معرفی می کنیم :

الف . نوترینوها : نوترینوها ذرات نامرئی هستند که بسیار سبک هستند چنان که در هر ثانیه چندین میلیارد از آنها از بدن هر فرد با سرعت نور عبور می کنند.بنابر این برای  نوترینوها، ماهیت روح مانند در نظر گرفته می شود.

ب . نظریه ریسمانها : بر اساس نظریه ریسمان ها حرکت یک ذره بر کل محیط اطراف و حتی شاید بر کل جهان هستی تاثیر گذار هستند . هاوکینگ باید به این سوال جواب بدهد اگر ذرات خشک و بی روح هستند چگونه حتی یک ذره برکل ذره های محیط اطراف خود تاثیر می گذارد و می تواند موج ایجاد بنماید؟!

پ . جاذبه و خواص مواد :در فضا اجسامی که جرم بیشتری داشته باشند یا سنگین تر باشند جاذبه بیشتر را به محیط اطراف خود وارد می نمایند و خمیدگی بیشتری در فضا و زمان ایجاد می کنند اگر ذرات بی روح و بی جان بودند جاذبه و خمیدگی فضا و زمان آنها در محیط اطراف با یک دیگر تفاوتی نمی کرد و یک جسم کوچک به اندازه یک جسم بزرگ در فضای اطراف خود تاثیر می گذاشت.همچنین در مورد مواد نیز تفاوت در تعداد الکترون ها باعث ایجاد مواد گوناگون می شود اگر مواد قادر نبودند الکترون به محیط اطراف خود بدهند یا از محیط اطراف خود الکترون بگیرند اساسا مواد مختلف تشکیل نمی شد سوالی که اینجا مطرح است چگونه مواد بی روح و خشک قادر هستند که به محیط اطراف خود الکترون بدهند یا از آن الکترون بگیرند؟!

در ادامه این مقاله مطالعه نمایید :

محتویات مقاله جهان بی روح به صورت کامل مورد تایید نویسنده نیست و صرفا جهت احترام به نظرات منتقدان منتشر می گردد. لطفا جهت مطالعه مقاله بعدی بروی لینک زیر کلیک نمایید.

ماده و ضد ماده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *