طرح بزرگ هاوکینگ :

الف. چرا چیزی هست به جای هیچ چیز ؟       ب. چرا ما وجود داریم ؟     پ. چرا این دسته قانون ها و نه قانون های دیگر ؟

 

بر پایه انگاره واقع گرایی مدل گرا ،مغز ما داده هایی را که از اندام های حسی دریافت می کنند تغییر و بر پایه آن ها یک مدل از جهان بیرونی می سازند . این مفهوم های ذهنی ،تنها واقعیت هایی است که ما می دانیم .هیچ آزمایش مستقل از مدل برای واقعیت وجود ندارد . بنابراین ،یک مدل خوب ساخته شده واقعیت خودش را می آفریند.

 

برای مثال ، بازی زندگی ، یک دسته قانون هایی است که کیهان دو بعدی را اداره می کند . این کیهان جبری است :همچنان که یک پیکربندی آغازین ،یا شرایط نخستینی را نهادینه می کند ،قانون هایی را تعیین می کند که در آینده چه رخ می دهد . کانوی با آفرینش این جهان متوجه شد ،یک کیهان با قانون های بنیادین به سادگی آن چه تعریف کرده بود ،می تواند جسم هایی چنان پیچیده داشته باشد که بتوانند خود را همانندسازی کنند.همچنین فهمید که چنین جسمی می تواند به گونه ای هوشمند باشد .به بیان روشن تر  فهمید که این گردهمایش بزرگ می تواند یک  ،ماشین تئوریک کیهانی باشد .بنابراین  مانند کیهان کانوی ،قانون های کیهان ما ،با داده  حالت آن در هر زمان ،روند تکامل سامانه را تعیین می کنند.

 

اگر کل کیهان همیشه باید صفر بماند و برای آفریدن یک جسم باید انرژی هزینه کرد .بنابراین  باید قانونی مانند گرانش وجود داشته باشد. چرا  که گرانش ربایشی است   و این انرژی منفی می تواند انرژی مثبت مورد نیاز برای آفرینش ماده را در تعادل نگه دارد.

 

از آن جا که گرانش فضا و زمان را شکل می دهد .اجازه می دهد که فضا- زمان در سطح محلی پایدار ولی در کیهان ناپایدار باشد .در مقیاس تمامی کیهان ، انرژی مثبت ماده می تواند با انرژی گرانشی منفی تعادل یابد و بنابرااین هیچ محدودیتی برای آفرینش کل کیهان  ها وجود ندارد . از آن جایی که قانونی مانند گرانش وجود دارد ،کیهان خود را از هیچ می تواند و خواهد آفرید . آفرینش خود انگیخته دلیل این است که چرا چیزی به جای هیچ چیز وجود دارد ،چرا کیهان وجود دارد و چرا ما وجود داریم.

 

دیدیم که باید قانونی مانند گرانش وجود داشته باشد همچنین دیدیم که برای  این که یک تئوری گرانش کمیت های متناهی را پیش بینی کند ،تئوری باید آن چه ابرهمدمانی خوانده می شود میان نیروهای طبیعت و ماده هایی که بر آن ها کنش می کنند وجود داشته باشد .تئوری – ام کلی ترین تئوری گرانشی ابرهمدمان است به همین دلیل تئوری – ام تنها نامزد برای یک تئوری کامل کیهان است .اگر متناهی باشد – و این هنوز باید ثابت شود – مدلی از کیهان خواهد بود که خود را می آفریند.

 

در ادامه این مقاله مطالعه نمایید :

متن مقاله طرح بزرگ هاوکینگ ارائه شده در بالا خلاصه ای فصل هشتم کتاب طرح بزرگ هاوکینگ می باشد. اگر علاقه مند هستید به صورت مفصل تر و با جزئیات بیشتر این بخش را مطالعه نمایید می توانید از مقالات زیر استفاده نمایید، در غیر این صورت برای مطالعه بخش بعدی می توانید از لینک زیر استفاده نمایید :

بررسی تئوری همه چیز

 

بازی زندگی کانوی

بازی زندگی کانوی

بازی زندگی کانوی : بازی زندگی در سال 1970 توسط جان کانوی اختراع شد .واژه “بازی”در بازی زندگی ،واژه گمراه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *