خلاصه کتاب آدم های سمی اثر لیلیان گلاس در این بخش از سایت جهت مطالعه شما همراهان گرامی گردآوری گردیده است. در این بخش سعی شده است تا با انتشار جذاب ترین بخش ها و گزیده نکات ارزشمند نوشته شده در این کتاب محبوب و پرفروش، انگیره مطالعه کامل آن در شما تقویت گردد.

درباره کتاب آدم های سمی :

لیلیان گلاس (Lillian Glass) متخصص ارتباطات بین‌المللی و زبان بدن، در این کتاب تلاش دارد با ارائه مجموعه ای از روش‌ها و توصیه‌ ها ما را در برابر افرادی که با افکار یا رفتارمنفی شان باعث می‌شوند نظم زندگی‌مان به‌هم بریزد، قوی نماید. یک مدیر خشن، همسری بی‌ملاحضه، یک دوست با افکار منفی و یا یک برادر معتاد می‌تواند تمام زندگی ما را به تباهی بکشد، ما شاید نتونیم جلوی ورود این افراد به زندگیمان را بگیریم اما مسلما ما با مطالعه این کتاب و با شناخت بهتر این افراد می تونیم ازشون دوری کنیم و یا روابطمان با آنها را مدیریت نماییم تا آسیب کمتری ببینیم.

لیلیان گلس در طول سال ها کار حرفه ای خود به عنوان متخصص گفتار درمانی، مشاور روابط بین فردی و رفتار درمانگر، به وضوح تأثیر عظیم کلمات را بر مردم دید و تجربه کرد. او از نزدیک شاهد عواقب مخرب رفتار زشت و گفتار ناشایست افراد نادان یا سمی در زندگی مردم بود و دید که وقتی تیرهای زهرآگین آن افراد به سوی ما نشانه می رود چقدر شکننده و آسیب پذیر می شویم. باید باور کنیم که پیام های به ظاهر بی اهمیت دیگران در باورها و تصورات ما از خود حک می شود، در روح و روان ما ریشه می گیرد و بر اعتماد به نفس ما تأثیر می گذارد.

به افرادی که زباله های درونی خود را به صورت تیغه های سمی و منفی به سمت ما پرتاب می کنند و باعث رنجش، ترس و نگرانی و یا فلج شدن ما می شوند، به آنها «آدم های سمی» می گوییم. یک فرد سمی می تواند هر کسی در زندگی شما باشد، خواه دوست دوران کودکی، خواهر یا برادر، پدر یا مادر، زن یا شوهر، رئیس یا همکار، یا حتی فردی که دوستش داریم و کسی که ادعا می کند ما را دوست دارد.

بسیاری از روانشناسان در مواجهه با این افراد معتقد به بستن درهای معاشرت و پرهیز از کار با چنین افرادی هستند. این گروه از روانشناسان معتقدند برای کسب آرامش و بازگشت به زندگی سالم و عادی باید ارتباط و معاشرت با این افراد را قطع کنند. اگرچه پایان دادن به دوستی ها می تواند یکی از راه های موثر برای مقابله با آدم های سمی باشد، اما این تنها یکی از راه های برخورد با چنین افرادی است و گلس طی تحقیقات و تجربیات خود دریافته است که راه های مختلفی وجود دارد که در کتاب به آنها اشاره شده است. گلس معتقد است که اگر یاد بگیریم که چگونه سمومی را که از دیگران به ما سرازیر می شود مهار یا خنثی کنیم، می توانیم کینه توزی، نفرت، خشم و تعصبی را که فضای ذهنی عصر حاضر را آلوده می کند، خنثی کنیم. زیرا اگر نحوه برخورد ما با آدم های سمی اشتباه باشد، می تواند به سلامت روان ما آسیب جدی وارد کند.

کتاب آدم های سمی به شما یاد می دهد که در برخورد با آدم های سمی چه بگویید یا چگونه بگویید تا آسیب کمتری به خود وارد کنید. این کتاب نه تنها می تواند سپری برای نجات شما در برخورد با چنین افرادی باشد، بلکه چشمان شما را نیز باز می کند و به شما نشان می دهد که چگونه در زندگی دیگران یک فرد سمی نباشید.

وقتی بدانید که چگونه این بار سنگین را بر روی زمین پایین بیاورید و از فشار عصبی ناشی از آن بکاهید، به تدریج متوجه تغییرات شگفت انگیزی در زندگی خود خواهید شد و درهای بسیاری را پیش روی خود خواهید یافت. با مطالعه و به کارگیری مطالب این کتاب و در نظر گرفتن آموخته های پس از مطالعه آن، دیگر قربانی درمانده آدم های سمی نخواهید بود.

محتوای کتاب آدم های سمی :

محتوای کتاب «آدم های سمی» به طور کلی به دو قسمت تقسیم می شود. بخش اول شامل تست تشخیص و شناسایی آدم های سمی و طبقه بندی آدم های سمی به سی نوع است که به شما امکان می دهد آدم های سمی اطراف خود را شناسایی کنید. همچنین با مطالعه این قسمت تا حدودی متوجه خواهید شد که چرا این افراد اینگونه هستند. در قسمت دوم ده تکنیک به شما آموزش داده می شود تا با استفاده از آن ها بتوانید با موفقیت با آدم های سمی کنار بیایید و دیگر مجبور نباشید احساسات منفی را به درون خود راه دهید.

علاوه بر این، پس از مطالعه و استفاده از این کتاب، قادر خواهید بود رابطه خود را با آدم های سمی بهبود بخشید یا آنها را برای همیشه از حلقه دوستان خود خارج کنید. خواندن این کتاب ممکن است اشک شما را در بیاورد یا حتی شما را بخنداند زیرا تجربه های تلخ شما را با چنین افرادی یادآوری می کند. در نهایت، این کتاب برای کمک به شما برای تبدیل شدن به یک فرد بهتر است تا برای دیگران یا خودتان فردی سمی نباشید.

با دانستن اینکه چگونه آدم های سمی اطراف خود را مدیریت کنید و چگونه اضطراب و استرس را کاهش دهید و از سخنرانی موثرتر استفاده کنید، در روابط تجاری و کاری خود موثرتر خواهید بود. دانستن اینکه چگونه با افراد منفی اطراف خود برخورد کنید و چگونه از خود در برابر انرژی منفی محافظت کنید، اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد و در نتیجه احساس موفقیت بیشتری خواهید کرد.

بیایید آدم های سمی را بشناسیم

اول از همه باید این مشکل را با خودمان حل کنیم که سمی بودن اصلا چیز بدی نیست! اصولاً رفتار سمی مانند هر گره روانی، ریشه در گذشته فرد دارد و به خلأهای عاطفی او می رسد. اگر یک چیز وجود داشته باشد که می توانیم کاملاً 100٪ از آن مطمئن باشیم، این است که هیچ انسانی کامل نیست. همه انسان ها تحت تاثیر طرز کار ذهن خود قرار می گیرند و پیچیدگی این رشته به حدی است که نمی توان دلیل یا دلیلی برای آن پیدا کرد. تنها چیزی که می دانیم این است که آدم های سمی تنها نیستند! هر کس بسته به موقعیتی که در آن قرار دارد و شرایطی که در آن قرار دارد، بخش های نامرئی شخصیت خود را آشکار می کند. غافل از آن، آدم های سمی در اطراف ما هستند و اولین قدم این کتاب نحوه شناخت آنهاست.

رفتار سمی به چهار بخش «عاطفی، روانی، فیزیکی و رابطه ای» تقسیم می شود. این چهار عنوان ریشه همه مشکلات است و فردی که رابطه سمی دارد باید از این چهار جنبه بررسی و شناخت. به عنوان مثال، وقتی کسی با تولد شما طوری رفتار می کند که انگار روز عزاداری اوست! در این مورد با یک مورد عاطفی روبرو هستیم که در آن فرد مشتاق جشن تولد می ماند. همین طور هر اتفاق کوچک و بزرگی می تواند بر روان انسان تأثیر بگذارد و ما از آن بی خبر باشیم. در تمام این ابعاد نشانه هایی از انتقال احساسات منفی به فرد دیگری وجود دارد، اگر این احساس را دارید، می توانید آن فرد را به طور پیش فرض یک «آدم سمی» بدانید!

نشانه شناسی رفتارهای سمی در کتاب آدم های سمی

هنگامی که آدم های سمی را در اطراف خود پیدا کردیم، باید شروع به جستجوی علائم رفتار سمی کنیم. همانطور که گفتیم نگاه نویسنده به آدم های سمی علمی نیست و عنوان خود نشان می دهد که تعریف دقیقی از این مقوله اجتماعی وجود ندارد. پس طبق راهنمای کتاب باید با دنبال کردن حس خود ببینید چه کسی سمی است و چه کسی سمی نیست! وقتی آدم های سمی را پیدا کردیم، باید بسیار مراقب باشیم که از نقشه ما مطلع نشوند. زیرا اگر کوچکترین اثری از شما باشد، مکانیسم دفاعی آنها مانند دیواری آهنین در ذهنشان بسته می شود و بدون اراده راه را به سمت دیگری در پیش می گیرند.

حال باید دید یک فرد سمی چه رفتارهایی از خود نشان می دهد؟ همه ما در بعضی از گروه ها رفتار عجیبی داشتیم که باعث شد از خودمان خجالت بکشیم و نتوانیم در آن گروه راحت رفتار کنیم. و آن هم فقط از ترس قضاوت دیگران و اینکه همان اتفاق وحشتناک ندانسته دوباره تکرار شود! پس می توانید به قسمت سمی حافظه خود مراجعه کنید و ببینید کدام رفتارها در مجموعه حافظه شما بیشتر از هر منطق روشن و روش قابل توضیحی خالی است! مطمئنم حداقل یک یا دو نفر را پیدا خواهید کرد که با وجود متفاوت بودن، رفتارهایی از یک جنس داشتند. از جنس سمی بودن. پس سعی کنید با دیدی متعادل آنها را در ذهن خود نگه دارید و ببینید که اکنون آدم های سمی اطراف شما چقدر شبیه هم هستند و می خواهید رفتار آنها را با قبلی ها بسنجید.

از رفتارهای سمی که در جامعه رایج است و هیچکس نمی تواند جلوی آنها را بگیرد می توان مثال های زیادی زد. برخی شوخی می کنند تا معنای طعنه آمیزی در حرفشان باشد و راه جلو و عقب را سد کنند! در این صورت، شخص نمی تواند بخندد، زیرا معنای کلمه او را ناراحت می کند; و شما نمی توانید شکایت کنید، زیرا ظاهراً او چیز بدی نگفته است! این نوع افراد به وفور در تقاطع ها، خطوط خرید، ادارات و غیره یافت می شوند.در واقع این سم مهلک به شکل اجتماعی ظاهر می شود و به شدت مسری است. به همین دلیل است که لیلیان گلس، نویسنده کتاب «مردم سمی»، می خواهد به ما بیاموزد که چگونه با این افراد رفتار کنیم. و اگر جواب نداد، تنها راه حل این است که فاصله بگیرید.

راه های برخورد با آدم های سمی

اولین و مهمترین عاملی که به شکل گیری شخصیت سمی کمک می کند، مثل همیشه، به مکانیسم های دفاعی برمی گردد. روانشناسی آنقدر نکات تاریک و مبهم دارد که اصلا نباید به آن فکر کنیم! از سوی دیگر، علوم تجربی و روانپزشکی هر روز به حقایق عجیب تری درباره مغز انسان دست می یابند و هدف از درک دقیق عملکرد هر قسمت از مغز، بزرگترین رمز و راز بشریت است. اما رفتارهای سمی به شکل اختلالات روانی یا سندروم نیست و علت آن هر چه باشد در اعماق ذهن فرد و زیر هزاران رویداد دیگر مدفون است. باید بدانیم که هیچ قدرت کنترلی برای افراد مبتلا به سندرم یا اختلالات روانی وجود ندارد. اما آدم های سمی از نظر روانی سالم هستند و فقط انگیزه های باطنی آنها باعث رفتار غیرمنطقی آنها می شود.

نویسنده در کتاب «آدم های سمی» فهرستی از آدم های سمی شامل «شوخی، ظالم، فرصت طلب، شرور، فراری، خود ویرانگر، خبرچین، مبارز، قربانی، کنجکاو،بخیل و…» را تهیه کرده است کمک کند تا از خطرات احتمالی آن افراد در امان بمانیم. زمینه ای که باعث بروز چنین رفتارهایی می شود بیشتر در یک رابطه دو طرفه شکل می گیرد که در مقابل یک گفتگوی سالم به چالش تبدیل می شود. باید بدانیم که این افراد همیشه در کمین واکنش دیگران هستند و در پاسخ رفتاری توجه جویانه از خود نشان می دهند. بنابراین، اولین چیزی که باید در نظر داشته باشیم این است که از ایجاد گفتگو با آنها خودداری کنیم.

یکی دیگر از ویژگی‌های مشترک همه شخصیت‌های سمی، حس «کنار آمدن» است. اما اصلا نگران نباشید! ما قصد نداریم به یک شخصیت سمی تبدیل شویم و شدت را بیشتر کنیم! متقابل یعنی مانند آینه عمل کردن.این کار اصلا آسان نیست و تنها متخصصان می توانند اصول و قواعد صحیح این رویکرد را تعیین کنند. گاهی حتی روانشناسان بزرگی مانند «دکتر اروین یالوم» تعامل با یک فرد را به عنوان یک دیوار سیمانی می بینند، زیرا شخصیت کتاب «شوپنهاور درمانی» به این مشکل می پردازد. در کتاب «آدم های سمی» روانپزشکی سرشناس و باتجربه با شخصیتی روبه رو می شود که در ابتدا نمی داند چگونه با او برخورد کند و حتی تا مرز ناامیدی کامل می رسد؛ اما در نهایت راه حلی پیدا می کند و این رابطه باعث رشد روحی و روانی طرفین می شود.

هنگام برخورد با آدم های سمی، باید مراقب باشیم که شخصیت خود را حفظ کنیم و در عین حال واکنشی را که فرد سمی می خواهد نشان ندهیم. برخورد با چنین افرادی نیاز به بردباری و صبر زیادی دارد و اگر در زندگی شما افرادی از این دسته هستند که همیشه در کنار شما بوده اند و نمی توانید به سادگی از آنها جدا شوید، بهتر است راه حل های علمی را از یک مشاور حرفه ای بخواهید. . ما باید به یاد داشته باشیم که آدم های سمی بیمار نیستند و نمی خواهند ما را آزار دهند. به همین دلیل، گاهی اوقات باید با رفتارهایی که به ظاهر ظالمانه و بی پروا تلقی می شود، به آنها کمک کنیم تا مشکلات خود را درک کنند.

مشارکت در بهبود خلاصه کتاب آدم های سمی :

از این که یکی از محتواهای بخش گزیده کتاب های پیشنهادی سایت من مورد مطالعه شما کاربر گرامی قرار گرفته است، بسیار خرسندم. شایان ذکر است این مقاله به صورت دوره ای به کمک سایر خوانندگان کتاب بروزرسانی خواهد شد. بنابراین به شما پیشنهاد می شود تا هر چند مدت یکبار جهت یادآوری مطالب گذشته و مطالعه نکات جدید به این برگه مراجعه نمایید. لطفا در صورتی که شما هم قبلا کتاب آدم های سمی را مورد مطالعه قرار داده اید و یا مرور این مقاله در سایت سبب اشتیاق به مطالعه کامل این کتاب در شما شده است، برداشت های خودتان از کتاب آدم های سمی را در قالب خلاصه، نقد و بررسی، نظر، نکات کلیدی و کاربردی و … از طریق بخش نظرات موجود در پایین همین صفحه با من و سایر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *