خلاصه کتاب اثر مرکب اثر دارن هاردی در این بخش از سایت جهت مطالعه شما همراهان گرامی گردآوری گردیده است. در این بخش سعی شده است تا با انتشار جذاب ترین بخش ها و گزیده نکات ارزشمند نوشته شده در این کتاب محبوب و پرفروش، انگیره مطالعه کامل آن در شما تقویت گردد.

درباره کتاب اثر مرکب :

این کتاب درباره‌ی موفقیت و آنچه برای دستیابی به آن نیاز است نوشته شده. در کتاب اثر مرکب با این مسئله مواجه می شویم که قرار نیست یک‌شبه موفق، پول‌دار، لاغر و… شویم.  نویسنده با سال‌ها تجربه و آزمون روش‌های مختلف تلاش کرده تا شما را از آشفتگی ذهنی درباره‌ی رسیدن به موفقیت خارج کند و اصولی ساده را به شما بیاموزد تا با تمرکز کردن روی همان اصول و به کار بردن آنها در زندگی بتوانید به نتایجی پایدار و قابل سنجش برسید.

خلاصه فصل 1 کتاب اثر مرکب : اثر مرکب در عمل

دارن هاردی کتاب را با معرفی مهم‌ترین مفهومی که خواننده باید بداند، آغاز می‌کند: اثر مرکب. هاردی اثر مرکب را به عنوان “اصل درو کردن پاداش های بزرگ از یک سری انتخاب های کوچک و هوشمند” توصیف می کند. هاردی استدلال می‌کند که انجام مداوم انتخاب‌های هوشمندانه‌تر، در یک دوره زمانی طولانی، چیزی است که موفق‌ترین افراد جهان را بسیار موفق کرده است. سازگاری یک اصل اساسی است که در این کتاب جریان دارد.

هاردی تشبیه مفیدی را برای خوانندگان ارائه می دهد تا بفهمند که تغییرات کوچک در زندگی و تصمیم گیری شما می تواند بی اهمیت به نظر برسد. با این حال، اگر به طور مداوم انجام شوند، می توانند تفاوت بزرگی ایجاد کنند. او از خوانندگان دعوت می‌کند تا سناریویی را در نظر بگیرند: آیا ترجیح می‌دهید 3 میلیون دلار پیشاپیش دریافت کنید یا یک پنی که ارزش آن هر روز به مدت 31 روز دو برابر می‌شود. ما به عنوان انسان، طبیعتاً به دنبال سود فوری هستیم و اکثر آنها اولین گزینه را انتخاب می کنند. با این حال، اگر هدف اصلی شما موفقیت هر چه بیشتر است، گزینه دوم بهتر است. با گزینه دوم تا پایان روز سی و یکم 10 میلیون دلار خواهید داشت.

هاردی تاکید می کند که موفقیت به سرعت اتفاق نمی افتد. به عنوان مثال، پس از 19 روز شما فقط 5243 دلار دارید. در این مرحله، ممکن است احساس کنید که انتخاب گزینه دوم ایده بدی است. با این حال، شما باید به تصویر بزرگتر و هدف بلندمدت نگاه کنید.

گزینه دوم سود مرکب دارد. ما می‌توانیم با اتخاذ تصمیم‌های درست به‌طور مداوم در یک دوره زمانی طولانی، دستاوردهای مرکب در زندگی خود ایجاد کنیم.هاردی خاطرنشان می کند که برای بهره مندی از مزایای فوق العاده قرار ملاقات، باید صبور باشیم و ایمان را حفظ کنیم. مرکب شدن هر روز بر ما تأثیر می گذارد، بنابراین باید از آن به نفع خود استفاده کنیم.

چگونه می توانید این کار را شروع کنید؟

  1. مسئولیت زندگی خود را بپذیرید
  2. شش گام مثبتی را که می توانید در زندگی روزمره خود اعمال کنید، هر چقدر هم که کوچک باشد، یادداشت کنید
  3. شش عمل منفی را که اغلب انجام می دهید، هر چقدر هم کوچک باشد، یادداشت کنید و سعی کنید آنها را ریشه کن کنید
  4. مناطقی را که در آن موفق بوده اید، اما به دلیل رضایت خاطر دیگر موفق نمی شوید، شناسایی کنید.

خلاصه فصل 2 کتاب اثر مرکب : انتخاب ها

فصل اول بر اهمیت انتخاب‌های کوچکی که ما هر روز انجام می‌دهیم، به‌ویژه نحوه ترکیب آن‌ها به نتایج بسیار بزرگ‌تری در زندگی تأکید کرد. در این فصل، هاردی راهنمایی هایی را در مورد چگونگی بهتر شدن در انتخاب ارائه می دهد.

هاردی پاسخ فوق العاده ساده ای ارائه می دهد. شما باید زندگی خود را با خلبان خودکار متوقف کنید و در عوض شروع به تصمیم گیری آگاهانه در زندگی خود کنید. برای ما آسان است که به یک خلبان خودکار بیفتیم که برای دستیابی به اهداف زندگی ما مساعد نیست. گاهی اوقات ما باید به طور فعال و آگاهانه تصمیم بگیریم تا در مسیر اهداف خود باقی بمانیم.

تصمیم گیری آگاهانه به این معنی است که باید مسئولیت روابط زندگی خود را به عهده بگیرید. شروع کنید به مسئولیت اشتباهاتی که مرتکب شده اید و درس هایی که این اشتباهات می توانند به شما بیاموزند. مسئولیت شانس خود را بپذیرید. هاردی شانس را مجموع آمادگی، نگرش، فرصت و عمل یک فرد توصیف می کند. از شانس به عنوان بهانه استفاده نکنید زیرا بر شانس خود کنترل دارید.

پیگیری تمام تصمیمات کوچکی که روزانه می گیرید را شروع کنید. آیا می خواهید بهره وری بیشتری داشته باشید؟ ردیابی کنید که چند ساعت کار می کنید، چند ساعت روی تلفن خود می نشینید و چقدر طول می کشد تا صبح ها دوش بگیرید. پیگیری تصمیمات کوچکی که شما را به بالاترین هدفتان نزدیک یا دورتر می کند، شما را در مسیر درست نگه می دارد.

آخرین چیزی که هاردی پیشنهاد می کند این است که همین الان این کارها را شروع کنید. هرچه زودتر این تغییرات را اجرا کنید، سریع‌تر به عادت تبدیل می‌شوند و زودتر از مزایای آن بهره‌مند می‌شوید.

چگونه می توانید این کار را شروع کنید؟

  1. حوزه ای از زندگی خود را که می خواهید تغییر دهید شناسایی کنید
  2. قسمت هایی از این ناحیه را که مسئولیت آنها را بر عهده نمی گیرید شناسایی کنید.
  3. ردیابی حداقل یک رفتار مرتبط با این حوزه از زندگی خود را شروع کنید.

خلاصه فصل 3 کتاب اثر مرکب : عادات

“ایجاد عادات جدید زمان می برد. با خود صبور باشید. اگر از واگن افتادید، مجدد بلند شوید (خودتان را کتک نزنید!) و دوباره شروع کنید. اشکالی ندارد. استراتژی؛ تعهد و پشتکار خود را تقویت کنید. وقتی به راه خود ادامه دهید، پاداش های عظیمی دریافت خواهید کرد.”

دارن هاردی

قبل از خواندن این کتاب، به احتمال زیاد عادت های شما ناخودآگاه شکل گرفته اند و شما را به سمت اهداف نهایی تان راهنمایی نمی کنند. عادت ها کارهایی هستند که ما در خلبان خودکار انجام می دهیم زیرا با تمرین تقویت شده اند. برای به دست گرفتن کنترل زندگی خود، باید بر عادات خود مسلط شوید. شما باید عادت های بد خود را حذف کنید و عادت های خوب جدید ایجاد کنید.

این فصل هر مرحله برای ایجاد عادت‌های مفید را از طریق فهرست‌های عملی واضح و مختصر تجزیه می‌کند.

چگونه می توانید مسئولیت عادات خود را بپذیرید؟

  1. شما باید تاثیری که عادت ها می توانند بر زندگی شما داشته باشند را تشخیص دهید. این کار را با توجه به اثر مرکب ذکر شده در بالا انجام دهید.
  2. شما باید یک محرک مهم برای اینکه چرا باید رفتارهای فردی را تغییر دهید، شناسایی کنید
  3. اهداف قابل دستیابی را تعیین کنید و تجسم کنید که موفقیت نسبت به این اهداف چگونه خواهد بود.
  4. عادات بدی که شما را عقب می اندازند را حذف کنید
  5. عادات خوبی ایجاد کنید که به شما کمک می کند تا به اهداف خود برسید

دارن همچنین توضیح می دهد که چگونه می توانید یک محرک مهم را شناسایی کنید. به عنوان یک فرد، باید ارزش های اصلی خود را تعریف کنید. شما همچنین باید الهاماتی را پیدا کنید که به شما انگیزه می دهد. لازم نیست عمیق باشد. فقط باید شما را به سمت اهدافتان هدایت کند.در نهایت، باید اهداف کوتاه، قانع کننده و الهام بخش تعیین کنید.

چگونه می توانید عادت های بد را حذف کنید؟

  1. چیزهایی را که محرک هستند شناسایی کنید. به 5 W فکر کنید و آنها را به عادت بد خود نسبت دهید. چرا، چی، که، کی و کجا.
  2. این محرک ها را از محیط خود حذف کنید
  3. این عادت بد را با یک عادت خوب جایگزین کنید که پاداش‌های مشابهی برای شما به ارمغان می‌آورد، به عنوان مثال، جایگزینی خوردن یک غذای ناسالم با افراط در بازی با دوستتان.
  4. تصمیم بگیرید که آیا می توانید این عادت را فورا تغییر دهید. برخی از عادات بهتر است به آرامی از بین بروند، در حالی که برخی دیگر به راحتی حذف می شوند.

چگونه می توان عادات خوب ایجاد کرد؟

  1. همانطور که می خواهید ادامه دهید شروع کنید. انگیزه شما همیشه در اولین روزی که تصمیم به ایجاد تغییر می کنید حداکثر خواهد بود.
  2. موانع بین خود و اقدام مورد نظر را بردارید، به عنوان مثال، اگر می خواهید بهتر غذا بخورید، مطمئن شوید که همه تنقلات ناسالم را از کمد خود حذف کرده اید.
  3. همیشه روی چیزهایی تمرکز کنید که این عادت خوب به زندگی شما اضافه می کند، نه آنچه ممکن است از دست بدهید.
  4. این تغییر را در عادت عمومی ایجاد کنید. عادات عمومی بودن شما باعث ایجاد مسئولیت می شود و فشار همسالان شما را در مسیر درست هدایت می کند. به همین ترتیب، افرادی را پیدا کنید که می توانید اغلب آنها را به روز کنید
  5. مسابقات کوچکی برای خود ایجاد کنید، مانند شکستن رکوردهای قبلی
  6. زمانی که یک عادت خوب را با موفقیت انجام دادید، با دادن پاداش به خود جشن بگیرید.

خلاصه فصل 4 کتاب اثر مرکب : حرکت

«برخی از بهترین نیت های ما شکست می خورند زیرا ما یک سیستم اجرایی نداریم. وقتی این کار انجام می‌شود، نگرش‌ها و رفتارهای جدید شما باید در برنامه‌های روزمره شما گنجانده شود تا هر تغییر واقعی و مثبتی را تحت تأثیر قرار دهد. یک روتین کاری است که شما هر روز بدون شکست انجام می دهید، به طوری که در نهایت، مانند مسواک زدن دندان های خود یا بستن کمربند ایمنی، بدون فکر آگاهانه آن را انجام می دهید.” دارن هاردی

ایجاد عادات خوب، مبنایی برای اثر مرکب مثبت است. با این حال، همانطور که ما برای حفظ یک عادت خوب تلاش می کنیم، به انگیزه نیاز داریم تا در شرایط سخت به ما کمک کند. انگیزه آن احساسی است که وقتی عجیب است که شما دویدن روزانه خود را نداشته اید یا فصل روزانه خود را نخوانده اید. شما می خواهید عجیب باشد که آن روز عادت خوب خود را از دست بدهید.

یکی از راه های ایجاد این شتاب، تسلط بر روال خود است. در این کتاب، هاردی مروری عمیق از کارهایی که هر روز صبح انجام می دهد و کارهایی که هر شب انجام می دهد ارائه می دهد. مهم نیست که روزش چه می شود، او این کار را بدون شکست انجام می دهد. هاردی توضیح داد که تا زمانی که بتوانید صبح و عصر خود را کنترل کنید، می دانید که روز خود را قوی شروع کرده و به پایان می رسانید.

با این حال، مهمتر از همه، هاردی همچنین به این نکته اشاره می کند که اگر یک مراسم یا روتین دیگر تأثیر قوی برای شما ندارد، از تغییر روال خود نترسید. به همان اندازه که می خواهید ثابت قدم باشید، می خواهید همیشه مثبت اندیش باشید. اگر متوجه شدید که بخشی از روال شما دیگر تأثیر مثبتی بر شما ندارد، آن را با چیزی جایگزین کنید که به نفع شما باشد.پس از کنترل شروع و پایان هر روز، اکنون می توانید ریتم های هفتگی، ماهانه و سه ماهه خود را دنبال کنید. برای این منظور، دارن توصیه می کند از یک ثبت ریتم برای ردیابی عادات و رفتارهای منظم خود در این بازه های زمانی استفاده کنید.

در نهایت، عادات و مناسک خود را پایدار کنید. تو نمیخوای بسوزی مشابه نکته ای که در فصل 1 بیان شد، تغییرات مثبت کوچک پایدار اغلب بهتر از انفجارهای کوتاه مدت مثبت هستند. به علاوه، افراد حامی در اطراف خود داشته باشید که تغییرات کوچک شما را درک کنند.

خلاصه فصل 5 کتاب اثر مرکب : تأثیرات

محیط اطراف آنها به شدت بر انسان تأثیر می گذارد. بنابراین، هاردی توصیه می کند خود را در معرض محیطی قرار دهید که ایجاد یک اثر مرکب را تسهیل می کند. قرار گرفتن در معرض یک محیط مثبت شامل کنترل اطلاعاتی است که جذب می کنید، تداعی هایی که ایجاد می کنید و محیط فیزیکی اطرافتان.

اطلاعات را کنترل کنید

مغز انسان یک ماشین پردازش اطلاعات است. دارن یک راه حل دو مرحله ای ارائه می دهد تا اطمینان حاصل کند که اطلاعاتی که به ذهن شما می رسد بسیار بهتر است. اول از همه، از خود در برابر زباله محافظت کنید. سعی کنید از اخبار و رسانه ها دوری کنید. دوم به دانشگاه زمان رانندگی بپیوندید. شما باید سعی کنید کتاب های صوتی و دوره های آموزشی را هر زمان که نمی توانید به طور معمول مطالعه کنید جذب کنید.

انجمن های خود را کنترل کنید

هاردی به مطالعه ای اشاره می کند که نشان می دهد افرادی که با آنها معاشرت می کنیم می توانند تا 95 درصد از موفقیت یا شکست ما در زندگی را تعیین کنند. بنابراین، ما باید کنترل دوستی های خود را در دست بگیریم. ما باید در نظر بگیریم که آیا اطرافیان ما از ما حمایت می کنند یا خیر. اگر نیستند، چرا حمایت و الهام نمی کنند؟ سعی کنید از این افراد فاصله بگیرید. بعدها، هاردی به او پیشنهاد می کند که دوستان خیالی را تجسم کند که او را برای رسیدن به اهدافش در زندگی حمایت و الهام می بخشند. هاردی همچنین پیشنهاد می کند که زمان خود را با عزیزانمان محدود کنیم. تمرکز بر کیفیت به جای کمیت در نهایت، او توصیه می‌کند که خوانندگان در نظر بگیرند که چگونه می‌توانند بهترین دوستی‌های خود را با پیدا کردن جایی که ممکن است آنها را ملاقات کنند و چگونه می‌توانند ارتباط برقرار کنند، تکرار کنند.علاوه بر این مراحل، ما باید افرادی را شناسایی کنیم که اهداف، ارزش‌ها و عزم مشابهی با خود ما دارند. یافتن این افراد به شما در ایجاد مسئولیت پذیری کمک می کند. علاوه بر این، ما باید مربیان و مشاورانی را پیدا کنیم که بتوانند در مورد چگونگی رسیدن به جایی که هستند راهنمایی کنند. آنها باید در موقعیتی باشند که شما دوست دارید در آینده باشید.

کنترل محیط خود را در دست بگیرید

در این بخش کوتاه، هاردی در مورد محیط فیزیکی و روانی خود صحبت می کند. ما باید تمام درهم و برهمی های ناقص و سمی را از نظر روانی و جسمی که بر زندگی ما تأثیر می گذارد، از بین ببریم.

خلاصه فصل 6 کتاب اثر مرکب : شتاب

علاوه بر تعهد به تمام مراحلی که دارن هاردی ارائه کرده است، می‌توانیم با صرف انرژی یا فکر بیشتر از حد معمول، نتایج خود را چندین برابر کنیم. به موانع به عنوان فرصتی برای غلبه بر آنها برخورد کنید. این زمان هایی است که رشد واقعی رخ می دهد. مواقعی که گرفتن تصمیمات خوب به طور مداوم آسان بود، موانع فقط در حال افزایش بودند.

هاردی همچنین خوانندگان را تشویق می کند که در نظر بگیرند که اکثر مردم موانع مشابهی دارند و اکثر مردم وقتی به آنها می رسند تسلیم می شوند. دلیل اینکه تعداد بسیار کمی از آنها بسیار موفق هستند این است که تعداد کمی می توانند بر این موانع غلبه کنند. به یاد داشته باشید که اگر بتوانید به کسی تبدیل شوید که بتواند بر موانع زندگی غلبه کند، موفقیت قابل توجهی برای شما در طرف مقابل وجود دارد.

علاوه بر اینکه یکی از تنها کسانی هستید که می تواند بر موانع غلبه کند، تبدیل به فردی شوید که خارج از چارچوب فکر و رفتار می کند. شما می خواهید با مردم عادی متفاوت باشید. شما می خواهید منحصر به فرد باشید.

برآورده کردن انتظارات خوب است، اما همیشه سعی کنید از انتظارات خود فراتر بروید. فراتر از انتظارات، موفقیت شما را چند برابر می کند.

مشارکت در بهبود خلاصه کتاب اثر مرکب :

از این که یکی از محتواهای بخش گزیده کتاب های پیشنهادی سایت من مورد مطالعه شما کاربر گرامی قرار گرفته است، بسیار خرسندم. شایان ذکر است این مقاله به صورت دوره ای به کمک سایر خوانندگان کتاب بروزرسانی خواهد شد. بنابراین به شما پیشنهاد می شود تا هر چند مدت یکبار جهت یادآوری مطالب گذشته و مطالعه نکات جدید به این برگه مراجعه نمایید. لطفا در صورتی که شما هم قبلا کتاب اثر مرکب را مورد مطالعه قرار داده اید و یا مرور این مقاله در سایت سبب اشتیاق به مطالعه کامل این کتاب در شما شده است، برداشت های خودتان از کتاب اثر مرکب را در قالب خلاصه، نقد و بررسی، نظر، نکات کلیدی و کاربردی و … از طریق بخش نظرات موجود در پایین همین صفحه با من و سایر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *